7.5

Tiebreak: Official Game of the ATP and WTA

Efter några mörka år ser det ljust ut för tennisspelsfantasterna. Tiebreak är det senaste påkostade tennisliret och ett rätt så bra sådant.

Tennis var länge en stark sportspelsgenre men under senare år har det saknats nya bra tennisspel. Själv har jag haft mer nöje av det arkadiga Super Tennis Blast än de mer seriösa spelen. Men i år har det hänt grejer: först Top Spin-seriens återkomst med Top Spin 2K25 och nu Tiebreak: Official Game of the ATP and WTA, alltså det officiella spelet för herr- och damtourerna. Top Spin 2K25 är ett bra spel men har kritiserats för den begränsande mängden spelare, bara 25 stycken när det släpptes. Detsamma kan man inte säga om Tiebreak som erbjuder hela 121 spelare från start med i stort sett alla dagens toppspelare, dock utan legender från förr. Spelarna i Tiebreak är också klart mer lika sina förebilder, även vad gäller rörelser på plan. Till exempel Sinner i spelet både ser ut och rör sig som Sinner gör i verkligheten.

Men det viktigaste, själva tennisen, då? Jag upplever att den är något mindre intuitiv i Tiebreak då serven och vissa slag är lite svåra att få grepp om inledningsvis. Förutom att springa och slå olika typer av slag använder man också triggerknapparna för att förbereda ett forehand- eller backhandslag vilket inte känns som ett helt nödvändigt påhitt. Dock är spelandet egentligen mindre krångligt än det först ger intryck av och när man kommit över den inledande tröskeln känns både rörelser och slagkontroll rätt så bra.
Vad gäller innehåll finns en stor mängd turneringar – dock ej de riktiga grand slam-tävlingarna. Det återfinns singel- och dubbelspel, onlinespel med några olika val, ett särskilt läge där man kan spela som Djokovic i några av hans mest klassiska matcher samt ett gediget karriärsläge.

Det ska sägas att spelet har lite konstigheter för sig, så som att datormotståndarna orealistiskt ofta servar mot mittlinjen och att ljudet kan försvinna under kortare perioder – det senare fixas nog med någon framtida uppdatering. Det var också lite störande att efter att jag spenderat en timme med att skapa en egen spelare inte kunde välja denna när jag skulle inleda karriärsläget, utan var tvungen att skapa en till.

Tiebreak är inte ett perfekt spel men mycket är bra och förhoppningsvis putsas skavankerna till. Personligen gläds jag åt att det nu finns två bra nya tennisspel på marknaden.