8

Star Wars Rouge Leader Rouge Squadron 2

Gillar du Star Wars, då är Star Wars Rouge Leader Rouge Squadron 2 spelet för dig.

Star Wars blev röstad till årtusendets mest populära filmserie och det har kommit spel till så gott som alla konsoler som bygger på denna kultförklarade filmtrilogi. Det första Star Wars-spelet jag spelade hette simpelt bara Star Wars och var ett av de första spelen till 8-bitars Nintendo (NES). Det var otroligt svårt men också mycket imponerande för sin tid. Nästan tjugo år senare är jag tillbaka i nästan samma situation. Spelet heter Star Wars Rouge Leader och är ett av de första spelen till Nintendos nya Gamecube-konsol. Det är precis lika utmanande och minst lika imponerande som Star Wars till NES var på sin tid. Rouge Leader är uppföljaren till Rouge Squadron som var ett av de populäraste spelen till Nintendo 64 för några år sedan. Ordet uppgradering passa egentligen bättre då spelets story snarare upprepas till skillnad från att fortsätta som den oftast gör i uppföljare. Om man skippar att spela tränings uppdraget med farkosten T-17 Skyhopper på Luke Skywalkers ökenbelagda hemplanet Tatooine så börjar spelet precis där den första filmen slutar, nämligen attacken mot dödsstjärnan. Här får man flyga med sin X-Wing rakt ner i dödsstjärnans skyttegravar och till slut använda kraften för att spränga den i miljarder små rymdbitar med en Proton Torped rakt in i luftslussen. Detta skulle kunna vara slutet på spelet men är istället bara början. Följande uppdrag sträcker sig genom alla trilogins stora luftstrider som flykten från snö planeten Hoth, och attacken mot den nya dödsstjärnan. Factor 5 har även lagt in en massa extra uppdrag som passar bra in i Star Wars miljön och utnyttjar atmosfären och fantasivärldarna som George Lucas så tacksamt har skapat. Man får genom spelets gång flyga med X-Wings, A-Wings, B-Wings, Y-Wings, och även en hel del bonus skepp som till exempel Han Solos Millenium Falcon och Cloud Citys Cloud Cars.

Grafiken i Rouge Leader är otroligt snygg och detaljerad. Jag har aldrig sett så välgjorda texturer tidigare och med alla olika ljus effekter och saker som händer på skärmen samtidigt ger det en otroligt kraftig spelupplevelse. Det känns äntligen verkligen som man är med och flyger i de gamla kultfilmerna. Musiken är självklart även den tagen ur filmtrilogin och hjälper till att skapa en mäktig och härlig Star Wars-känsla tack vare John Williams. Rouge Leader har även mycket bra så kallat ”Voice Acting” med samlade röster från filmerna och även en hel del nyinspelade fraser från Denis Lawson som spelade Rouge Squadron-piloten Wedge Antilles i de gamla filmerna. Har du en riktigt dyr och fin ljudanläggning kan du njuta extra mycket av spelets höga ljud kvalitet tack vare att Rouge Leader är det första spelet någonsin som stödjer Dolby Surround Pro Logic 2. Kontrollen i Rouge Leader är ganska simpel och arkadliknande. Du styr ditt skepp med den analoga styrspaken och ger order till dina vingkamrater med det digitala styrkorset. Du avfyrar din vanliga laser med A-knappen, och avfyrar ditt sekundära projektil vapen med B-knappen så som proton-torpeder och målsökande missiler, denna knapp kan du även hålla nedtryckt och släppa med vissa skepp för att avfyra ion-kanonen. Med X knappen så kan du växla mellan bakom skeppsvyn och cockpit-vyn. Y håller du nedtryckt för att ta upp din Targeting Computer som du använder för att se vilka föremål som är fiender och vilka som är dina allierade. Det går även att se sig omkring när som helst i spelet med den lilla gula analoga styrspaken. Om du håller Z knappen nedtryckt så rollar du ditt skepp när du svänger, det vill säga snurrar. L-knappen använder du för att bromsa ditt skepp och R-knappen för att öka din fart, när du tryckt ner R-knappen hela vägen används en extra funktion med vissa skepp som att fälla ihop vingarna på X-vingen så att det går riktigt snabbt men går inte att skjuta. Du har även en radar i det högra hörnet som är mycket användbar. Men att ge sig på hela Imperiet med endast några rostiga rymdskepp är inte det lättaste och det tar ofta många försök innan man klarar sig igenom en bana. Att sedan gå tillbaks till en bana och försöka få en brons, silver eller näst intill omöjlig guld medalj kan ta hur lång tid som helst och kräver både övning och färdighet från spelaren. Vad som gör medalj samlandes lite enklare är power-ups. Dessa kan man hitta på vissa banor och ger spelaren någon extra kraft som till exempel starkare laser kanoner eller målsökande missiler. Att samla dessa utmanande medaljer är inte bara för att kunna skryta om det. Man kan vinna nya bonusbanor, skepp och även annat som en film där man får se hur Factor 5 gjorde spelet. Det enda jag kan klaga på är att Rogue Leader är lite för likt sin föregångare och att det skulle varit riktigt roligt om man kunnat spela 2, 3 eller 4 stycken samtidigt. Kanske kommer vi få göra det om det någonsin kommer ett Rouge Squadron 3, hoppas kan man ju alltid göra.

Är du ett Star Wars fan finns det två saker du absolut måste göra i år, den första är att gå och se Star Wars Episode 2 Klonerna Anfaller och den andra är att köpa en Gamecube med det här spelet. För Star Wars Rouge Leader Rouge Squadron 2 är den bästa Star Wars-spelet som någonsin gjorts. Och är du inget Star Wars-fan är det hög tid för dig att bli det nu.

May the force be with you!