7

Snakes

Snake har lämnat 2D-grafiken. Snakes ger dig chansen att uppleva den ständigt växande ormen i 3D.

Klassiska spelet Snake hade inte sin premiär på Nokias mobiltelefoner som en yngre bekant trodde, utan den kommer från den glada speltiden då grafiken var några få färger och en bra spelidé var nyckeln till framgång. Spelkonceptet fanns till exempel redan 1983 till Commodore 64 och hette då Snake Byte.
Nokia lyckades i alla fall profilera produkten så pass bra att många kallar att spela på mobiltelefon för ”spela Snake”. Hur många gånger har inte skämtet om att någon sitter och spelar Snake i stället för att göra det han eller hon ska.
Nu kommer Nokia med uppföljaren på Snake och det har fått namnet Snakes. Konceptet har gått från 2D till 3D och har dessutom blivit enormt färgglatt – i alla fall i jämförelse med första spelet. Man kontrollerar en 3D-orm som åker över ett rutsystem, där allt från bokstäver till energi plockas upp. Flera saker väger in på om man ska lyckas och gå vidare till nästa nivå. Det är inte lätt och det hela sker under viss stress. Oftast är stressen skapad av en själv då man börjar svänga sin orm i vad som kan kategoriseras som panik och hamnar i trånga situationer.
Spel som detta bevisar att det inte alltid behöver vara så komplicerat för att det ska vara kul, enkelhet kan vara lika tilltalande som hundra miljoner grafikobjekt på skärmen. Snakes är en värdig uppföljare och det bjuder på många bra spelstunder. Att man kan jämföra rekord mot spelare världen över via Nokias onlinetjänst är en extra morot för att spela. Att sedan Nokia ger bort spelet helt gratis via N-Gage.com är nästan för bra för att vara sant.