7.5

Slam Soccer

I Slam Soccer finns bara en regel; det finns inga regler.

Sega Slam Soccer – fotboll när den är som brutalast. Det finns många överdrivna sportspel baserade på basket och hockey, men världens populäraste sport – fotboll – har bara ett. Nu kommer det andra och det är signerat Sega, vilket borde borga för kvalitet.

I Slam Soccer är man en fotbollsspelare som spelar i en liga som bara har en enda regel; det finns inga regler. Ett lag vinner genom att göra fler mål än det andra laget och hur det hela går till spelar liten roll. Det innebär alltså att man kan slå ner en motståndare för att bana väg för ett framgångsrikt anfall. För att krydda det hela har utvecklarna lagt till specialaktiviteter, så som att de för en stund kan få superkrafter. Varje spelare har även sina speciella egenskaper, vilka kan ökas på mellan matcherna så vida ekonomin godkänner det. Vinner man en match får man en summa pengar och den kan sedan spenderas för att köpa olika saker till sina spelare. Man skulle kunna tro att det är världsliga ting, men det kan till exempel vara en hatt. I och för sig symboliserar de egenskaper, men vem kunde tro att en av spelarna vill ha en gammal militärhatt?

Lagen består av tre spelare, plus en målvakt, vilka alla har sina egna brokiga personligheter. I ett lag återfinner man fribrottaren El Diablo som är en mexikansk brottare med den karaktäristiska huvan. I mitt lag, Sub Zero – som jag valde på grund av att det har samma namn som min favoritfigur i Mortal Kombat, återfinns bland annat en före detta rysk officer – det är för övrigt han som vill ha sin gamla hatt tillbaka.

Slam Soccer är som sagt ett arkadspel och de är gjorda för att vara lätta att spela och för att man ska ha kul från första sekund. Det gör att djupet saknas, inte helt och hållet, men till 98 procent. Det finns många turnéringa och ju mer man spelar desto fler spelkombinationer lär man sig. Spelkombinationerna är dock inte speciellt vikta, kan man passa och skjuta direktskott är man i hamn.

När man samlar ett gäng framför sin Xbox kommer Slam Soccer till sin rätt. Det är gjort för att spela flera, men allt som oftast blir det att alla roar sig åt de brutala övergreppen spelare emellan och inte över själva spelet. Därför är fortfarande mer vanliga sportspel roligare att spela och så håller de betydligt längre.