8

Singstar Pop Svenska Hits

Sjung tillsammans med Magnus, Lena och Carola med flera.

Singstar blev snabbt en succé både i och utanför spelkretsar då det är lätt för alla vara med, man behöver inte vara en klippa på tv-spel utan det räcker med att man kan ta ton offentligt. Singstar är nämligen ett karaokespel.

Det hela går ut på att man sjunger till olika låtar och spelarens, eller sångarens kanske man ska säga, tonsäkerhet bedöms. Desto bättre man hänger med i låten ju mer poäng får man. Det är också det som är tävlingselementet, att få så hög poäng som möjligt. Upp till två personer kan sjunga samtidigt och det blir då en slags sångduell. Eftersom man ser hur bra man lyckas direkt på skärmen kan det till och med bli lite stressigt – precis som det ska vara i tv-spel.

Singstar blev som sagt en stor succé och har lyckats bli förfestspelet nummer ett. När människor samlas för att gå ut eller annat har Singstar passat som handen i handsken, personligen vet jag inte hur många fester jag varit på där det kastats fram en Playstation 2 och Singstar. Eftersom jag är lite mer spelintresserad än genomsnittsmänniskan blir jag lika förvånad när dessa strålar som solen och börjar tjoa när spelet påtalas. Det tycker på att Sony lyckats mycket väl med sitt spel, när till exempel tjejer intresseras av spelet. Det tillhör som alla känner till inte vanligheten.

Låtarna i spelen har varit bestående av klassiska hits och mer moderna i form av Boys and Girls av Good Charlotte till exempel. Det låtarna har haft gemensamt är att de varit på engelska och det har gjort att de yngsta spelarna inte alls kunnat sjunga med. De har allt som oftast gjort det i alla fall, men det har som sagt inte varit het lyckat. Därför är Svenska Hits efterlängtat både för att de yngre ska kunna hänga med och för att i vårat avlånga schlagerland älskar folk att skråla till Carola och andra artister.

I den svenska versionen hittar man till exempel Lena Philipson, Robyn, Magnus Uggla, Alcazar, Carola, Anna Book och Maruro Scocco med flera. Dessa artister gör att spelet passar vår marknad ännu bättre och blir ännu mera allmänt. Alla sjunger inte på svenska i och för sig, men med låtar som Det gör ont och ABC kan man inte misslyckas. Hur illa man än tycker om dem har man hört dem miljoner gånger och kan texterna. Nu är i och för sig spelet inte bara fyllt med svenska artister, det finns även internationella hitlåtar från till exempel Outcast, Good Charlotte och Beyoncé med flera.

Om det sjungits i stugorna tidigare kommer det här att få grannarna att sätta i halsen. Singstar svenska hits kommer att bli en dundersuccé. Det är kort och gott ruskigt kul att sjunga tillsammans med Uggla och de andra.