6.5

Rumble Racing

Man ser redan på konvolutet – som det så fint heter – att det är ett actionpackat spel. Rubriken ”What speed limit?” säger bara den en hel del.

Efter Playstation boot-sekvensen, som man redan har tröttnat på, kommer Electronic Arts logo, och den börjar spinna likt ett däck för att sedan försvinna iväg. Kul. Menyerna kommer upp och man ser att det är en orgie i färger och det brukar tyda på en sak – action. När man väljer spelsätt kommer bilvalen upp och även här är det mycket färger och allt känns väldigt arkad. Efter ett antal val, eller jag tog som vanligt första möjliga bil och så vidare – det burkar vara de som är allroundbäst, kommer spelandet igång. Med skrikande däck åker man iväg och motståndarna har ingen förståelse för att det är mitt spår och kör in i mig rätt bryskt. Alla förutfattade meningar om att det skulle vara ett arkadspel packat med racingaction är infriade. Man knuffas och ser till att göra livet surt för alla man kan. Längs vägen hittar man olika vapen. Effekten av dem är inte lika förödande som i många spel, men de sakar upp en del. Att kasta dålig bensin på en motståndare är rätt charmigt, bilen börjar med ens gå sämre och tappar fart.

Efter ett tag inser man att det är svårt att hålla jämna steg med den bästa, trots att man har kastat olja och dålig soppa på honom. Då är det dags att börja pröva de alternativa vägarna man sett längs banan. Det finns lite skyltar som skriker ”kör sönder mig” – och då gör man det. Mycket riktigt finns genvägar och med hjälp av dem kan man lägga många billängder mellan sig själv och tvåan. Med genvägarna blir det lätt, lite för lätt. Men, det får man igen redan på nivå fyra. Då visar det sig att datorbilarna också har fattat att man kan gena. Då blir man helt plötsligt tvungen att slipa körningen och planera sitt använde av vapen.

För att göra spelet mer 2000-tal har EA inkluderat stunt. Man kan alltså göra tricks i luften. Till exempel snurra eller göra volter. Ja, det ser lika fel ut som det låter. Att hantera en bil som en BMX i luften känns faktiskt fel. Lyckas man göra ett stunt – det är för övrigt enormt lätt, håll R2 och tryck vänster, så har man snurrat bilen i sidled – får man bonusfart när man landar. Detta är en viktig del i racingen. Det gäller alltså att hoppa så ofta som möjligt, så man kan få in ett trick och på så sätt öka hastigheten.

Det finns dessutom speciella trickbanor, där man bara gör trick och ska försöka få så hög poäng som möjligt.

Är det ett arkadspel man söker, där man inte engagerar allt för många hjärnceller i spelandet – då är Rumble Racing spelet för dig.