5

Rayman M

Den arm- och benlöse figuren Rayman är tillbaka med sitt första flerspelarspel.

Alla stora karaktärer har ett eget flerspelarespel; Mario har Mario Party, Sonic har Sonic Shuffle, och Crash Bandicoot har Crash Bash. Nu siktar även UBI Softs spelkaraktär Rayman in sig flerspelarkakan i och med Rayman M.

M betyder som ni kanske redan förstått Multiplayer och det är vad spelet handlar om. Har du inga kompisar att spela med kan du lika gärna sluta läsa redan nu, för det här spelet är inte alls som de tidigare Rayman-spelen, vilka varit underbara enspelaräventyr. Precis som sina konkurrerande karaktärers flerspelarspel så bygger Rayman M på en massa olika minispel. Sådana minispel som finns i alla 3D-äventyr nu för tiden, fast anpassade för flera spelare. Problemet är bara att det inte finns tillräckligt många eller avancerade minispel i Rayman M.

Tycker man inte om den arm- och benlösa figuren kan man välja att spela som en av många andra välkända Rayman-karaktärer, som den blåa Glowbox eller de där elaka piraterna. Det finns två olika speltyper att välja mellan; action eller racing. I racingmomentet gäller det att springa runt på en bana och komma först i mål. Det här känns inte alls som nåt racingspel, utan är bara väldigt långtråkigt. Det finns också ett racingmoment där man måste samla lysande kristaller längs banan. Vill man ha lite mer actionfyllt spelande kan man – naturligtvis, det hörs på namnet – välja actionavdelningen i Rayman M och här finns det fler valmöjligheter. Man kan tävla om vem som först samlar fem lysande kristaller på en bana och för att göra det hela lite mer spännande kan man frysa varandra med en ljusboll som man kan skjuta. Ett annat spelläge är ett där det går ut på att skjuta ner varandra med olika vapen man plockar upp. Problemet med Rayman M är att det bygger på samma kontroll och spelmotor som Rayman Revolution och det känns inte alls anpassat för detta flerspelarsystem. Det går aldrig tillräckligt snabbt och blir aldrig särskilt spännande eller underhållande.

Eftersom spelet bygger på en förbättrad version av Rayman Revolution-motorn så är spelet väldigt rent och snyggt, det är nog det bästa med spelet, men knappast en anledning att skaffa det. Ljudet är inte imponerande det heller, med ungefär samma ljud och musik som gamla Rayman. Har du letat efter ett bra flerspelarspel till Playstation 2 för hela familjen får du sorgligt nog fortsätta leta, eller snegla på sportgenren tills vidare. Det måste också poängteras att för att få ut något nöje från det här spelet krävs det att man innehar multi-tap och extra joypads för att överhuvudtaget kunna spela fyra stycken samtidigt, tänk på det då det inte är billiga inköp.

Rayman M är en stor besvikelse och får mig att börja tveka på Raymans stjärnstatus. Är du ett tvättäkta Rayman-freak som suktat efter hans nästa äventyr, då kan Rayman M eventuellt vara värt att hyra med några polare – speciellt om ni splittar på kostnaden. Annars rekommenderar jag alla att hålla sig borta från Rayman M helt och hållet.