5

Mummy Returns

Text: Spoof

I spåren av de flesta framgångsrika filmer idag följer ofta ett mindre framgångsrikt spel, det har vi lärt oss vid det här laget. Därför hade jag inte heller några större förväntningar av the Mummy Returns, ett spel som självklart bygger på filmen med samma namn (svensk titel: Mumiens Återkomst).

I början av spelet får du välja mellan att spela med Indiana Jones-kopian Richard O’Connell eller den onde mumien Imhotep. Detta är klart ett av spelets starkaste kort, att få chansen att välja om man vill spela för de goda eller för de onda känns helt rätt. Spelet skiljer sig rätt mycket beroende på ditt val och gör att spelets känns lite mer varierande. En ganska rolig detalj är att om man väljer att spela som Mumien så samlar man inte på sig hälsa i vanlig ordning, utan för att få mer energi så blir man istället tvungen att suga ur livskraften ur sina motståndare.

Tyvärr så märker man snart att det här spelet har många brister. Du styr karaktärerna ur en hopplöst dåligt tredjepersonsperspektiv och kontrollen är verkligen usel och ogenomtänkt. Kameran har en tendens av att rikta sig för långt ner mot marken, vilket gör att det kan bli svårt att se vad man har framför sig.

En stor del av spelet bygger på att springa omkring i tillsynes oändliga korridorer och grottor som dessutom är ganska lika varandra. Att hitta dit man ska blir därför ofta svårt och irriterande. Och inte blir det bättre av att kartan är i princip värdelös.

Ibland är grafiken helt okej, ibland inte – oftast inte. Spelvärlden känns trist och stel. Spelets karaktärer känns som livlösa dockor, dessutom låter de inte alls som de riktiga skådespelarna från filmen, tråkigt. Ljuset i spelet har dock utvecklarna lyckats ganska bra med, spelets ljuskällor lyser upp omgivningen på ett ganska snyggt och realistiskt sätt, även om ljuset ofta är lite väl svagt. Vilket ofta gör att vår hjälte faller hjälplöst ner i något bottenlöst stup på grund av att man inte såg vart han satte foten.

Jag skulle vilja skriva att man för en enda gång lyckats göra ett bra spel av en filmlicens (då bör du bland annat testa Alien 3/Red), att det här spelet på något sätt lyckats bryta den dåliga trenden. Men som ni säkert redan listat ut så kan jag inte göra det. The Mummy Returns är helt enkelt bara ännu ett i raden av undermåliga spel som dyker upp i svallvågorna av en stor Hollywood-film.