8.5

Race Driver 2

Ett nytt TOCA-spel och den här gången är det riktigt bra.

Jag har sedan första spelet i TOCA-serien varit något av en fan. De tidigare spelen har dock irriterat mig till den milda grad. När man tävlat i serie har man varit tvungen att komma på en minsta position för att komma vidare, annars blir det game over. I en serie måste man kunna misslyckas, så är det bara. I första spelen fick man också varningar om man körde lite för hårt, och det är också tråkigt som fan. Eftersom spelserien var uppbyggd på den brittiska standardbilsserien hade spelet svart att ta sig utanför Storbritannien och spelföretaget bakom beslutade sig att göra spelet mer globalt – därav TOCA Race Driver.

Första Race Driver innehöll racing med olika typer av bilar, men spelet kändes framstressat och gick inte hem i någon större skala. Detta trots att de forcerat in en handling… Spelaren var en racerförare med racing i blodet, bara att pappan dog i en olycka under udda omständigheter. Dessa omständigheter förklarades under spelets gång och rättvisa skipades. Du får helt enkelt spela spelet för att få redan på historien exakt.

Nu är Codemasters tillbaka och den här gången har de satsat 110 procent på att göra ett spel som verkligen ska slå över hela världen. När jag spelade det för första gången i september 2003 berättade utvecklarna att de hade skapat bilfysiken från scratch och inte lånat från andra spel inom företaget. Det tyckte jag givetvis var lite udda med tanke på att de har Colin McRae att låna från bland annat.

I TOCA Race Driver 2 blir återigen spelaren placerad i en handling och det gäller även nu att ta en talangfull nybörjare till en högra nivå, eller ska jag säga högre racingklass. I och med varje ny racingklass som man får köra öppnas dessa även för online-spelande via Xbox Live. Men låt oss prata om Live senare. Det finns massor av olika racinggenres, allt ifrån klassiska kärror till supermoderna värstingbilar, Formel 3-bilar till lastbilar. Ja, allt finns med i spelet i stort sätt. Vissa bilar finns inte med, till exempel Formula 1 och några andra som har egna officiella spel. Då finns liknande bilar och serierna har lite udda namn. Vilka som finns med och vad som är en variant av vilket original lämnar jag till var och en att avgöra. Jag har till exempel lite svårt att avgöra om en serie är en kopia på Indy eller F1. Men nog om det.

Grafiken är genomgående mycket bra och jag har inte upplevt någon slowdown trots att det är 22 bilar på banan samtidigt. Bilfysiken är överlag mycket bra. Vissa genrer gillar jag inte, men det har inget med själva bilfysiken att göra. Om man väljer att köra offensivt, vilket jag brukar göra, kan det hända att man får lite ovänner runt banan men det är bara lite extra krydda.

Singelspelandet är kul, men det är inte guds gåva till spelarna. Tänker du spela ensam resten av livet finns andra spel som ger minst lika mycket underhållning. Det är när man spelar mot andra via Internet som spelet blommar ut.

Man kan inte spela fler än 12 samtidigt och det är givetvis tråkigt, jag hade nästan våta drömmar (okej, jag överdriver som bara fan) om att spela upp till 22 personer via nätet. 12 är dock helt okej, även om det inte är 22. Här kan man spela med alla bilar som den som håller i spelet, det vill säga den som startat upp spelomgången. Har man inte hunnit spela så mycket är det bättre att gå med i ett spel än att själv starta upp då de roligaste racinggenrerna kommer senare i spelet. Det kommer tyvärr lite problem i och med att man ska gå med i andras serier som nog inte ens Microsoft kunde förutse när de startade det globala spelandet via Xbox Live. Hittar du en serie och det bara finns tyskar på plats, då är sannolikheten att man blir utsparkad mycket hög. Samma gäller fransmän också. Det är nästan 100 procents chans och det irriterar mig som fan. Limmet som håller allt samman är att alla gillar att spela, och här stängs vissa av på grund av sin nationalitet – det suger så jävla fett att jag känner för att åka och skalla fanskapen. Det här är ett växande problem som jag hoppas att Microsoft tar tag i då det är en form av onlinerasism.

Sedan kan man även åka ut för att man kör lite vårdslöst, men det kan jag leva med. Dock tycker jag det är lite mesigt att klaga på en sen inbromsning vilket händer mig rätt ofta. Så får man göra i vanlig racing, vad är det för silkesvantesmentalitet hos vissa spelare?

Att spela mot andra är det som gör spelet enormt roligt. Det höjer det från att vara relativt ordinärt till att bli ruskigt kul, men det kräver som sagt att man har Xbox Live – och det krävs en viss karaktär för det… nu driver jag lite med de som moddar sina konsoler.