8.5

Pro Evolution Soccer 2

Text: Silverman

Ännu en förbättrad version av ett av de populäraste fotbollsspelen någonsin.

Pro Evolution Soccer-serien (PES) hittade många fotbollssugna spelköpares hjärta när det släpptes till PS2 första gången. Då förra inkarnationen var en stor succé så är det inte utan vissa förväntningar som man lägger PES 2 på skivsläden till PS2:an. Som alltid drar jag igång en snabb träningsmatch för att känna på kontrollen och kan då faktiskt konstatera, på gott och ont, att inte särskilt mycket förändrats sedan sist.

Det vi pratar om är snarast små justeringar här och där, i stil med FIFA-seriens metodiska justeringshysteri, även om helhetsintrycket fortfarande är mycket gott. Den största förändringen i PES2 i jämförelse mot ettan är managerdelen där du har möjlighet att köpa spelare och till och med förhandla med spelarna själva om deras kontrakt. Mindre detaljer som exempelvis förbättrat passningssystem och ett nytt frisparksystem där det är möjligt att ge sina spelare order om att springa ut ur muren för att kunna ta emot bollen, ger en mindre men välbehövlig känsla av att det faktiskt inte är PES 1 man spelar. Att man dessutom kan gå in och pilla på i stort sett varje detalj i spelet, som till exempel spelarnamn, kläder, dribblingar och frisparkar gör att man på något sätt kan skapa sitt helt egna fotbollslir.

Det PES alltid har handlat om är ju minutiös och precis bollkontroll och den känslan tycker jag man bevarat bra i PES 2. Handkontrollen lyder minsta vink och gubbarna hittar sällan på tokiga tricks som gör att du som spelare tappar kontrollen över bollen utan att du själv gjort ett enda misstag. Därför blir det också en härlig känsla att sätta ett mål. Varje gång man sätter ett mål så känner man att man faktiskt åstadkommit någonting och det är det som gör detta fotbollsspel så härligt nervigt och spännande och då datorn spelar så pass bra är det därför sällan någon risk för fantasiresultat som Costa Rica – Brasilien 11-2.

Kriget mellan Pro Evolution Soccer och EA Sports FIFA-serie kommer förmodligen pågå minst fram till slutet av detta decennium. Då och då kommer uppstickare in i fighten, såsom ISS och This is Football, även om de senare obönhörligen körs över av fotbollsspelens stridsvagnar. Den eviga frågan som vi alla alltid ställt oss och förmodligen alltid kommer att ställa är således – Vilken av dessa två serier är bäst? Dessvärre är det en lika svår frågeställning som: Vilken spelkonsol är bäst? Är röd mjölk verkligen godare än grön? Finns Gud? Numera har nämligen både FIFA och PES nått upp till sådana kvalitetshöjder att det enbart är tycke och smak som avgör.

I det läget är det svårt att som recensent säga att den ena titeln skulle vara bättre än den andra. Låter nyckelorden korrekta laguppställningar, snabb arkadfotboll och lättillgängligt gameplay upphetsande för dig så bör du söka dig åt FIFA:s håll. Låter däremot orden genomarbetad managerdel, ren och stilig grafik, krävande men extremt belönande gameplay och en kontroll som sitter som gjuten i handen, sexigare för dig så är nog Pro Evolution Soccer något du bör titta närmare på.