7.5

NFL Fever 2003

Febrig fotboll från Microsoft för att tillfredsställa den amerikanska marknaden.

Amerikansk fotboll är inte min specialitet – som de som läst mina recensioner på Madden 2003 har nog insett det. Jag vet vad det går ut på och jag kan tycka det är kul att kolla på det på tv någon gång ibland. Vag jag dock inte förstår är vad alla spelen, uppställningarna och spelmodellerna, går ut på och så vidare. Det gör att när jag recenserar spelet bör man ta mina utsagor med en stor nypa salt om man är någon som förstår sig på amerikansk fotboll, men om man är – som jag – allmänt intresserad av sporten kan det vara lite av en hjälp i alla fall.

NFL Fever 2003 är ett licensierat spel, det har alla officiella lagen och spelare med mera. Det gör att alla som känner till sånt får det de vill ha. För oss andra låter det ju betryggande, men gör liten skillnad.

Enkelheten i NFL Fever 2003 är det som har gjort att jag faktiskt fått ett gott öga till spelet. I spel som Madden har jag alltid problem med att spela medvetet. Jag kan inte säga att jag är säker på att passningen ens kommer att komma i närheten av spelaren, men i Fever 2003 kan jag med största säkerhet säga var de hamnar – sedan är det om jag kan ta emot dem som är den stora frågan. När det gäller Madden, för att fortsätta jämförelsen, har jag inte lyckats med många Touch Downs på passningsspel. I Fever grejade jag en Touch Down på mitt första pass. Det kan också avläsas som att spelet är för lätt och inte passar de som vet vad de sysslar med – utan bara nollor som jag. Allt har en fram och en baksida.

Att spelet är så pass enkelt, på nybörjarnivå, gjorde att jag har spelat det mer än jag brukar spela amerikanska fotbollsspel. När jag var färdigspelad för recension kastade jag faktiskt in det och körde några matcher till. Inte för att jag kommer att beta mig igenom en säsong, men det kan hända att jag lägger in det någon gång i framtiden för att det är kul.

Om man ska köpa ett amerikanskt fotbollsspel eller inte är upp till intresse och kunskap om sporten. För vanliga spelfans som inte har något större intresse för själva sporten är det absolut inget som jag kan rekommendera – för mycket pengar och för lite nöje, men för de som gillar amerikansk fotboll är det – förmodligen – ett mycket bra köp.