6.5

Mech Platoon

Text: Millenia

Strategispel är för många synonymt med datorer. Inte alltför häpnadsväckande med tanke på den stora mängd spel av denna sort som släpps till just datorer. Ofta är spelen komplicerade och inte heller sällan är krig och historiska händelser i fokus. Själv föredrar jag Sims och Roller Coster Tycoon när det ska spelas strategiskt (genren borde döpas till tjejstrategi/Red). Även fast elaka vänner till mig kallar Sims för en ”mer utvecklad form av Tamagotchi”. Hursomhelst så har nu den bärbara marknaden fått en del strategispel, Advance Wars och nu Mech Platoon. Om dessa mottas bra – vilket Advance Wars redan gjort, bland annat fem på FZC – så är det inte alls otänkbart med fler strategispel till Nintendos minsting.

Om jag förstått handlingen rätt så utspelar sig allt på en planet vid namn Mech Platoon där det i alla tider varit krig mellan tre arméer; Leon, Minos och Trampler. Efter att en hel drös övningsuppdrag är avklarade så får du välja vilken sida du slåss för, själv valde jag Leon eftersom det påminner mig om en mycket bra film (Beethoven II?/Red). Sedan är det som vanligt dags att bege sig ut på slagfältet och genomföra diverse uppdrag, till exempel att samla information om fiendernas maskiner så du kan utveckla egna kopior. Förutom att mosa motståndare bör du även samla diverse naturtillgångar för att du ska kunna utveckla fler stridsmaskiner, samt bygga viktiga byggnader för att militära framgångar skall erhållas.

Trots att jag inte är världens största fan av strategiska krigsspel, så gillade jag detta spel tills det blev för svårt. Anledningen till att jag tyckte det var svårt är nästan helt bergsäkert min bristande erfarenhet när det gäller denna genre. Är du mer bevandrad i datorstrategi än mig så kör du garanterat inte fast på den pinsamt korta tid som jag gjorde. Övningsuppdragen var ingen omöjlighet, men när det gällde att använda dessa kunskaper i striden så gick det inte alltid min väg. Detaljer över min framfart på slagfältet är överflödiga, det enda ni behöver veta är att det inte gick bra.

Trots orutin kring strategispel så vågar jag uttala mig kring grafiken, banorna må vara tydliga men ack så enformiga. Lite träd här och lite vatten där, när man ändå valt att ha en utomjordisk planet som plats för kriget hade man gott och väl kunnat göra lite fantasifulla miljöer. Introt är dock mycket imponerande med tanke på konsolens begränsade kapacitet.

Mech Platoon är säkerligen ett bra spel, jag är dock inte målgruppen eftersom jag betydligt hellre försöker få Steve och Petra att bli ett par i The Sims eller att få ett fulländat nöjesfält i Roller Coaster Tycoon. Men har du tidigare fängslats framför din dator för att leka krigsherre, då är detta med stor sannolikhet ett spel i din smak. Själv så återgår jag dock till Simmarnas stillsamma liv, där en trasig dusch tillhör livets svårigheter. Krig har vi nog av i verkligheten.