5

David Beckham Soccer

Text: Millenia

David Beckham är en mycket välkänd och, framför allt, mycket snygg fotbollsspelare. Hans frisparkar är fruktade av världens målvakter och sommarens match i fotbolls-VM mellan Sverige och England lär bli en av årets fotbollshändelser. För oss som vill ladda upp ordentligt inför VM har David Beckham Soccer nyligen släppts till Gameboy Advance.

Det stora bekymren med DBS är många, men framför allt är det kontrollen som får en att slita sitt hår. När man inte har bollen vid sina fötter går det hur bra som helst att springa snabbt, men när du fått en vänlig passning av en medspelare så kan du inte längre springa i samma raska takt som dina motståndare, vilket följaktligen leder till att bollen övergår i det andra lagets ägo. Detta gör det i princip är omöjligt att få igång ett bra anfallsspel som resulterar i mål. Och i ett fotbollsspel så är det synnerligen viktigt att göra mål när man har planerat att vinna. Utvecklarna Rage kanske har haft den gamla klyschan ”det viktigaste är inte att vinna utan att delta” i bakhuvudet när de utvecklade detta spel. För vinna är inte det lättaste när dina forwards virrar runt som yra höns utan en tanke på att göra sig spelbara.

Som om det inte vore nog med total frånvaro av målfarliga anfallare så tar det ett tag att hitta sparfunktionen, du kan endast ha en cup igång samtidigt och du kan inte ladda från någon meny utan kan endast ladda då du återigen för strömbrytaren på ”on”. Krångligt värre. Dessutom kan du inte heller under säsongen se hur ditt lag ligger till i ligan, utan du får snällt spela på match efter match med endast en personlig gissning om hur långt ner i bottenträsket du ligger. Fast kanske även det har sin förklaring, vem vet om det är av barmhärtighets själ vi inte får veta tabelläget förens det är för sent. När du spelar i Europacupen så får du dock som en tröst veta din placering efter varje match, men vad hjälper det när det är omöjligt att spela bra.

Något som detta spel kan berömmas för är att det finns många ligor och många lag, jag gjorde till exempel mitt bästa för att leda GIF Sundsvall till seger i allsvenskan men jag tröttnade då resultaten började likna de i verkligheten. Hela åtta ligor finns det tillgång till, dock utan riktigt namn, bortsett från Beckham och gänget i Manchester United då. Istället får man nöja sig med att finna namn som passar till landet, som i Sveriges fall tillexempel Gunnar och Andreas. (Utvecklare använder sig av journalister namn från respektive land – både för att namnen blir korrekta, men mest för att fjäska för journalisterna. Gissa vem ”Gunnar” i spelet är döpt efter./Red)

Om man skulle bedöma allt omkring själva spelet så skulle betyget bli högre än det nu blir, men eftersom det är ett fotbollsspel och ett helt uruselt sådant så kan egentligen inte betyget bli annat än det nu blir. Trots David Beckhams vackra ansikte pryder spelkartongen.