Visste du att...
9

Mass Effect 2

Mass Effect 2 kommer förmodligen att vinna många priser när 2010 ska summeras.

Det första spelet i den blivande trilogin Mass Effect var ett väldigt engagerande och spännande spel, men det led dessvärre av en rad tekniska problem och skönhetsfläckar som klumpig och stel kontroll i actionmoment och relativt intetsägande sidouppdrag. Presentationen var dock på gränsen till lysande och djupet i världen och historien som Bioware målade upp, lovade gott inför del två. Väntan har varit lång men nu är äntligen del två släppt och det visar sig att utvecklarna verkligen har förvaltat den långa utvecklingstiden väl. Mass Effect 2 är helt enkelt ett fantastiskt spel.

Spelet bygger vidare på det som gjorde del ett så bra och förfinar historieberättande till höjder sällan skådat inom spelmediet. De har lyckats med att få ett driv och lätthet i konversationerna som gör att man aldrig tröttnar på att se på det som utspelar sig på skärmen. Mycket av förklaringen till detta ligger dels i de avancerade ansiktsanimationerna som för det mesta gör det hela trovärdigt och engagerande, men också på grund av att de hela tiden hittar intressanta kameravinklar och för att det som sägs är spännande och intressant.

Ytterligare en funktion som gör det hela levande, är att man numera kan avbryta en konversation med en god eller ond avsikt. Detta fungerar som så att det plötsligt dyker upp ett knappalternativ på rutan som man kan välja att aktivera. Precis som i det tidigare spelet, handlar dialoger i Mass Effect 2 om att välja vilken sida man ställer sig på – den goda eller onda. Detta leder till poäng som man sedan kan använda sig av i kniviga situationer där det krävs takt eller brutalt våld för att få jobbet gjort.

Kontrollen är betydligt bättre i del två vilket leder till att striderna känns roligare och mer belönande. Vapen upplevs som mer kraftfulla och kontroll över dina stridskamrater hanteras utan större problem vilket gör att det hela känns som en kompetent shooter till skillnad mot de klumpiga striderna i första spelet. Rollspelsinslagen har stuvats om en del. Framför allt insamlandet av en massa olika vapen och rustningar med mera på olika planeter som numera har bantats rejält. Nu handlar det istället om att man har en mer eller mindre färdig uppsättning av rustningar och vapen som man istället uppgraderar med olika typer av ammunition och förstärker på en rad olika sätt. För detta behöver man pengar och det får man genom att länsa kassaskåp, utföra uppdrag eller hacka teknisk utrustning. Det går även att scanna planeter efter naturtillgångar för att låsa upp uppgraderingar och ny utrustning, något som tillhör de tråkigare delarna av spelet. Jag satt mest och tänkte på sensmoralen ifrån filmen Avatar när jag sög upp de sista naturresurserna ifrån planeterna.

Estetiken var ett av de starkaste korten i det första spelet och del två flyttar gränserna rejält på denna punkt. Det är glänsande vackert och fantasieggande med fin variation på de olika platserna man hamnar på. Jag kan utan att tveka utnämna detta spel till det vackraste spelet denna generation och då handlar det inte så mycket om sådant som bilduppdatering, antal texturer med mera, utan om att spelet levererar en sci-fi inramning som är så nära perfekt man kan komma. Oerhört imponerande helt enkelt. Dialogen och musiken håller även den högsta klass, även om jag tycker att det första spelet hade ett något bättre soundtrack.

När det gäller själva historien följer spelet, precis som föregångaren, en ganska rak och förutsägbar linje. Som jag ser det är det egentligen inte själva huvudhistorien som har störst dragningskraft i dessa spel, utan det är istället de olika karaktärerna och deras utveckling som är mest intressanta att följa. I del två är delar av Shepards gamla besättning tillbaka, men vi introduceras också till nya karaktärer som i de allra flesta fall är välkomna tillskott till serien. Jag ser redan fram emot att få följa deras fortsatta utveckling i del tre.

Speltiden för att utföra de mesta i spelet skulle jag tippa landar på mellan 40 till 60 timmar, vilket är helt ok. Omspelningsvärdet är dessutom högt, då man kan välja att anpassa sin karaktär till att hantera olika situationer på annorlunda sätt och på sådant sätt få spelomgångar som skiljer sig ifrån varandra. Det kommer dessutom ytterligare nedladdningsbart material som kommer att förlänga speltiden i Mass Effect 2.

Som avslutande ord vill jag tillägga att jag inte kan minnas senast jag var så fullständigt förhäxad av en speltitel. Man spelar inte detta spel, man kliver in i en av de rikaste spelvärldar jag någonsin vandrat i, och efter detta kliv är det nästan omöjligt att hitta dörren som leder ut.