7

Mario Strikers Charged Football

Mario Strikers Charged Football är ett underhållande spel i rätt mängder och när man spelar mot andra jämlika spelare.

Mario gör sig olika bra i olika sporter, det har vi kunnat konstatera efter basketspelet till Nintendo DS. Golf är nog hans paradgren, men fotboll är inte så tokigt det heller. Och det är just på fotbollsplanen han är i Mario Strikers Charged Football. Som du säkert känner till finns det ett Mario Strikers till Nintendo Gamecube och nu är det alltså Nintendo Wii-uppföljaren som vi satt tänderna i.

För dig som inte är bekant med Marios sportspel kan jag börja med att berätta själva konceptet. Det handlar inte om några simulatorer, utan ruskigt överdrivna varianter av sporterna. Upplägget satsar helhjärtat på att det ska vara kul att spela och reglerna frångås mest hela tiden. Det är i princip bara grunden som finns kvar i spelupplägget.

I Mario Strikers Charged Football har alla spelarna, vilka är Mario och hans vänner samt ovänner, blivit lite altererade och ser lite cyborgaktiga ut. Det för att precis som rödluvans mormor kunna göra saker så mycket bättre. I det här fallet skjuta hårdare eller bara kapa en motståndare. Det slutar inte där när det gäller att stoppa någon, utan man kan lika gärna kasta sköldpaddsskal eller bananskal. Förutom att det konstant är fula tag i spelet finns även superkrafter, vilka inte tillhör mina personliga favoriter då de kan resultera i flera mål åt gången. Håller man inne A-knappen nog länge kommer en skala på vissa av karaktärerna och den laddar upp för supersparkarna. Då skjuter figuren som utför dem ett antal bollar mot mål och är målvakten inte vaken kan han få fem mål i baken.

Den här supersparken har en mätare som det gäller att pricka in, så det är svårare än jag fick det att låta ovan. Plus att man inte bara kan hålla inne knappen för att ladda, i nio fall av 10 är det någon som hinner med att kapa en innan man får chansen att avfyra sina supersparkar. Är man på mottagande sida av en superspark, då får man kontrollera målvaktens händer. Det gör man med Wii-kontrollen och det gäller att placera händerna där bollen kommer samt trycka på en knapp. Det är ganska svårt, men det är en rätt trevlig känsla när man motat alla skotten. Ett kul och innovativt inslag som får alla andra straffar i tidigare fotbollsspel att stå i skamvrån.

Ett annat nytt inslag är att man kan spela mot andra via internet och det öppnar upp för bra underhållning. Mario Strikers är som så många andra sportspel – och framför allt arkadsportspel – som bäst när man spelar mot vänner. Eller vänner, mot vem sjutton som helst som är en fysisk person. Har man inga spelare i närheten funkar nätet ypperligt.

Ett problem som jag har, och jag vet inte om det är bara jag som har det, men jag har svårt att se skillnad på karaktärerna i lagen rätt ofta. Det vill säga jag vet inte om det är min karaktär eller motståndaren. Det leder ofta till att anfall går åt pipan eller ännu värre att jag inte har någon försvarare som springer åt rätt håll.

Grafiken är okej, inte mer än så. Ljudet håller bra klass, men det kan också vara för att det är rätt kul med den inlevelserika publiken som skriker likt fotbollssupporters på sitt lag. Yo-shie, Yo-shie, Yo-shie låter det när Yoshie är på plan. Charmigt värre. Förutom turnering och onlinespelande kan man även testa sina skills i utmaningar, det vill säga challenges. En kan vara att man ligger under med tre mål och har en minut på sig att göra fyra mål. Som alltid är dessa minispel bara utfyllnad, men de roar på sitt sätt och fyller alltså en funktion.

Mario Strikers Charged Football är ett underhållande spel i rätt mängder och när man spelar mot andra jämlika spelare. Matcher mellan två bra spelare kan vara hur kul som helst. Det är ett spel som lätt bli ojämnt då det kräver en del av spelaren för supersparkarna och att rädda dem. Därför passar det inte som partyspel som är lätt att plocka upp och spela på en någorlunda jämn nivå oavsett spelkunskap, det är kort och gott för svårt. Det här gör att målgruppen blir lite mindre och man bör vara på samma spelnivå för att få ut maximalt av spelet. Mario Strikers är ett okej spel som jag kan rekommendera samtidigt som ett varnande finger höjs för livslängd.