7.5

Madden 2003

Ännu en version av Maddens amerikanska fotbollsspel – upplaga 2003 är här.

John Madden, som är en sportkommentator i USA, har via sin spelserie blivit ett namn som är känt i hela världen – trots att få sett honom på tv. Kul vad spel kan göra för ett namn, fråga bara Tony Hawk som nu är mer känd än någonsin fastän han varit nummer ett inom skateboard i flera år. Maddens spel är inga storsäljare i Sverige, men det släpps trots det en ny version varje år och det är kul att en smal sport – för vårt avlånga land – inte ratas på grund av små försäljningsutsikter.

Det som är problemet med spel som Madden är att det kräver en hel del av spelaren när det gäller kunskap om sporten. I till exempel Tony Hawk är det bara att åka bräda, men det går inte att actionspela Madden då det handlar om taktik i massor. Det gör att spelet inte får det betyg det förtjänar i svenske media. Vi som recenserar kan sällan reglerna och det gör att vi inte förstår de smarta och genomtänkta sakerna som förmodligen finns i massor. Det gör att mitt personliga tips är att läsa recensioner på en amerikansk site, där de verkligen vet vad de pratar om. Dock kan jag berätta hur jag uppfattar spelet som nordbo och det kan vara en viktig aspekt eftersom de allra flesta inte kan mer än vad jag kan när det gäller amerikansk fotboll.

Introt håller sedvanlig Electronic Arts-känsla och ger en actionfylld presentation av sporten. Sedan kommer spelsättsval och val av lag. Det sista är lite knivigt eftersom de flesta lagen är totalt okända, personligen känner jag till en handfull av dem. Efter att ha valt de med koolast logotyp, vilket blev Washington Redskins, är det bara att spela, men det är lättare sagt än gjort. Man ska välja tillvägagångssätt och det finns massor att välja på. Jag brukar välja spelsätt lite på måfå, men det är absolut inte vare sig det mest effektiva eller tänkta sättet. Det är ju bara att jag inte vet bättre. I år uppfattar jag i alla fall spelandet lite bättre och det går någorlunda till min förvåning. Spelet är snyggt och kontrollen är lätt att förstå sig på – även om mina spelare inte är lika pigga på att ta emot bollen som jag skulle önska.

Det märks att Madden 2003 är genomarbetat och att det är ett bra spel, men hur bra det är kan jag tyvärr inte säga. Jag tycker det är kul att spela och sitter gärna ett par timmar på raken, men det finns inget sug att kasta in det igen. Därför blir betyget bra, men med tillägget att om man gillar sporten kan det förmodligen vara hur bra som helst.