8.5

Krazy Racers

Krazy Racers är till 99 procent en ren kopia på Mario Kart – man undrar om det inte är piratkopiering det också? För det är ju en kopia på originalet.

Mario Kart är ett av de bästa spelen till Super Nintendo. Förutom spelidén var bra, hade det också en otroligt bra spelkontroll. Man kunde genom att bemästra sitt fordon putsa varvtiderna med någon tiondel här och hundradel där. Nu har Konami tagit fast på faktumet att det finns ett tomrum att fylla – det finns ju inga spel i genren. Inte innan den 13 september det vill säga, då Mario Kart Advance kommer. Ett datum som är markerat med rött i kalendern.

Krazy Racers bjuder på det mesta som Mario Kart erbjuder – förutom Nintendos charmiga karaktärer. Dem har Konami, som sitter på ett antal välkända spelkaraktärer, ersatt med bland andra Metal Gear-elakingen Ninja, Castle Vanias blodtörstiga Dracula och Mystical Ninja-hjälten Goemon.

Man kan välja på att köra mästerskap, på tid eller att bara köra runt fritt. Det finns även ett mini-battle, som är ganska precis vad det låter som. När man kommer igång med själva körandet, då är det som att hamn lite i Twilight Zone – det är ju Mario, utan Mario! Man kan göra en zipp-start, man samlar pengar och vapen längs banan. Varje smäll man åker på gör att man tappar pengar, och om man råkar hamna utanför banan tar den flygande bärgningsbilen betalt i pengar för att dra upp dig. Allt detta är precis precis precis som i Mario Kart. Har man lite pengar, då försämras köregenskaperna och man snurrar lättare.

Om man bortser från alla likheter, så är ju Krazy Racers ett bra spel, och det är absolut inte fel att köpa det. Ett varningens finger måste dock upp i luften, har du bara pengar till ett enda go-kartspel… då ska du tveklöst vänta till den 13 september och köpa Mario Kart Advance. Men är du en fan av genren, då är Krazy Racers faktiskt ett utmärkt alternativ och kan fungera som en aptitretare.