6.5

Kengo – Masters of Bushido

Text: Tobias

Två kämpar står blickstilla, vända rakt emot varandra. Det enda som hörs är vindens sus, ett papper fladdrar sakta förbi. Den ena samurajen utbrister i ett vredes anfall, följt av ett ljudet från stål mot stål, sedan syns en smal blodstrimma. Det dunsar till och anfallaren ligger livlös på marken… (och nu är poesitimmen över/Red)

Man skulle kunna säga att Kengo – Masters of Bushido är något så ovanligt som en samuraj-simulator, har du spelat spelets föregångare, Bushido Blade 1 och 2, så vet du vad jag pratar om. Den största skillnaden mellan Kengo och dess föregångare är att det inte längre finns några direkt dödande anfall, utan man har här istället infört en energimätare. Bra och dåliga träffar spelar fortfarande roll, får du in en perfekt träff i bröstkorgen så kan den göra ända upp till 10 gånger så stor skada som en halvträff i benet.

Spelar du ensam väljer bland tre samurajer, vilka alla har olika egenskaper. Du väljer sedan vilken skola du ska tillhöra, och sedan är det dags att påbörja din träning. Till en början får man endast slåss med träsvärd, men när man har visat sig värdig får man chansen att utmana de andra skolorna. Så småningom blir man även inbjuden till kejserliga turneringar.

Din karaktär blir både starkare och snabbare ju mer fighter du vinner, men du har alltid en maxgräns på dina egenskaper. Gränsen höjs igenom träning, till exempel via meditation eller att försöka släcka en cirkel av levande ljus med ett enda svärdshugg.

Det finns flera olika svärd som du kan använda, du får ett nytt för varje skola som du besegrar. Alla svärden har olika specialattacker, vilka kan vara allt ifrån ett enda kraftfullt hugg till långa och blixtsnabba kombinationer. Oavsett vilken special attack du gör så har den oftast dödlig utgång, förutsatt att den träffar bra. För att kunna utföra dessa attacker så krävs att du har byggt upp din Ki-kraft, detta görs igenom bra stridande, eller utrop av kiai.

Grafiken i spelet är mycket väl animerad och ljudet är helt acceptabelt. Tystnaden mellan utbrotten bidrar till en bra stämning. Kengo – Masters of Bushido är ett bra spel, men det är väldigt annorlunda. Har du aldrig spelat Bushido blade bör du nog testa spelet innan du köper, men gillar du föregångarna så kommer du älska Kengo.