8

Guitar Hero

Partyspel är på uppgång och attraherar en ny skara spelare. Dansmattor, Eye Toy, Buzz och Singstar har alla nått stora framgångar, men Guitar Hero knäcker dem allihop.

Upplägget är enkelt och egentligen inte särskilt originellt. Färgade noter dyker upp på skärmen och det gäller att trycka på matchande knapp i takt med musiken. Vad som lyfter Guitar Hero jämfört med övriga musikspel är istället inramningen. Viktigast är förstås själva gitarrkontrollen. Även om den inte är lika gedigen som en riktig Gibson SG så är det klart en imponerande bit plast. Även undertecknad – som är ungefär lika musikalisk som en träsko – känner sig som en regelrätt Keith Richards med Guitar Hero-kontrollen i nävarna. Bortsett de fem ackordknapparna och en klappa som ska symbolisera att man slår på strängarna finns även en svajarm för att kontrollera pitch/vibrato och ett litet gyroskop som håller reda på vilken vinkel man håller gitarren i. Allt eftersom man blir bättre på spelet lär man sig utnyttja mer och mer av dessa funktioner, samt även avancerade tekniker som för riktiga musiker kända hammer-ons och pull-offs.

Utvecklaren Red Octane är späckad med musiker och det märks verkligen att det här är killar som gillar rock. Hela spelet genomsyras av hårdrocksanda. Inga eleganta men könlösa menyer här inte, gränssnittet luktar mer valfritt Def Leppard-omslag. Vad gäller musiken har de lyckats hitta en skön blandning av gamla och nyare låtar. Även om många av de största banden finns representerade är det tyvärr inte alltför sällan en mindre känd låt ur repertoaren som dyker upp. Det är förstås en fråga om pengar och man får väl hoppas att Activisions uppköp av Red Octane bådar gått inför uppföljaren på den fronten. Men till dess räcker Guitar Hero bra. Avsaknad av Run to the Hills med Iron Maiden eller ej så är låtlistan en elegant liten bit rockhistoria.

Guitar Hero är kul på egen hand men det är förstås allra bäst i goda vänners lag. Rockmusik spelas som bekant alltid bäst inför publik. Förfest, coola rockposer och lagom brist på självinsikt gör ett bra spel till en grym helhetsupplevelse. Med sin ogenerade hyllning till rockmusiken lyckas Red Octane skaka om såväl partyspels- som musikspelsgenren. Attityden, låturvalet och den maffiga kontrollen gör Guitar Hero till ett av de bästa musikspelen någonsin.