8

Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Rockstar och dess ägare Take-Two Interactive såg nog mer till sitt bankkonto än spelaren med GTA Liberty City Stories.

Grand Theft Auto Liberty City Stories heter Rockstars GTA-spel till Sony PSP. Självklart toppar det listor världen over – precis som alla andra GTA-spel gör. I LCS får man återigen besöka Liberty City och har man spelat Grand Theft Auto III känner man direkt igen sig såvida inte lokalsinnet är en svaghet.

Staden är som sagt den samma, men huvudkaraktären är ny. Han återfanns i GTA3, men bara som hastigast skulle man kunna säga. Nu kretsar allt kring honom. Efter en tids frånvaro får han börja visa upp vad han kan och är inte så speciellt förtjust i att behandlas som en gröngöling.

Spelet är som sagt det samma, bara nya uppdrag i stort sett. Imponerande att spelet ser likadant ut på PSP som på Playstation 2 – men grafiken har väl i och för sig inte varit det största försäljningsargumentet för GTA-spelen. Utvecklare jag pratat med om PSP kallade den för Playstation 1,75 och då är kanske GTA ett tacksamt spel att konvertera. Okej, det är ingen konvertering, men de lär knappast ha gjort om all grafik och kod från scratch. Nu ska det dock poängteras att det inte bara är grafiken som är samma, utan även att de lyckas få dit lika många bilar och fotgängare med mera.

Problemet som jag ser med GTALCS är att det inte är mycket nytt under solen. Det är samma upplägg ännu en gång, men den här gången är det så mycket karbonkopia att det nästan känns olustigt. Det är ju för sjutton samma stad, snacka om att det känns snabbproducerat. Det här gör att jag, som spelat alla GTA-spelen och klarat dem alla, känner mig lite besviken.

Redan när San Andreas kom tyckte jag det var brist på nyheter och att konceptet måste få nyheter till nästa spel i serien. Då har ändå San Andreas en hel del nyheter, även om det kanske mest kretsar i att spelet är större. Här är det inga nyheter, bara mer av samma. Det har också prutats på röstskådisar, det dräller inte direkt av kändisar i det här PSP-spelet.

Jag är enormt kluven kring det här spelet. Jag tycker att det får vara nog när det blir ren repetition. Klart att fans vill spela det när det är nya uppdrag, men det gör inte att titeln är ett måste – precis som en ny frys och en julgran inte borde göra att Sims toppar försäljningslistan. Jag kan utse GTALCS till det bästa köpet till PSP, men ger Take-Two en känga för att de vattnar ur GTA-varumärket genom att göra snabba pengar på nytt format

Ett tillägg…
För de som inte spelat GTA3 eller kanske bara blivit nyfiken på spelet. Läs recensionen av det spelet för att få en uppfattning vad jag pratar om. För hade jag aldrig spelat GTA3 och fått GTALCS hade jag varit en happy camper, men nu är inte fallet sådant.