6.5

Evil Twin: Cyprien’s Chronicle

Text: Greven

Evil Twin: Cyprien’s Chronicle är inte ett vanligt sött plattformsspel där man ska samla färgglada frukter eller rädda hjälplösa prinsessor, istället innehåller det mörka, mystiska och ibland rent störande inslag och karaktärer.

Spelet börjar med Cypriens födelsedag när övriga barnhemsbarn bestämmer sig för att fixa en fest till honom. Tyvärr sammanfaller hans födelsedag med hans föräldrars död vilket förvirrar honom och han förbannar världen och rusar iväg. Cypriens klagande och svordomar hörs av den mystiska figuren The Master som för Cyprien till en drömvärld skapad av Cypriens egen fantasi. I den här skumma världen är det sen upp till Cyprien att ställa saker tillrätta samt förgöra The Master.

Världen består av åtta olika öar vilka i sin tur består av olika banor och sitt eget speciella barnsliga tema – Evil Twin är dock verkligen inte ett barnspel. Alla miljöer man kommer i kontakt med härstammar från Cypriens innersta rädsla för olika saker. I världarna stöter man sen på sina kompisar från verkligheten, men de är deformerade, halverade eller åtminstone mystiskt förändrade. Totalt finns över hundra olika karaktärer som Cyprien kan stöta på. Imponerande!

Förutom det traditionella hoppandet mellan plattformar och lösa problem av varierande svårighetsgrad måste Cyprien även tala med ett sextiotal av dessa dryga hundratalet personer, samt klara mängder med fiender för att lära sig allt om det parallella universum som han måste ta sig bort ifrån. Till sin hjälp har han bara en slangbella, men han kan också förvandlas till ”Super-Cyp” genom att plocka på sig power-ups och då kan han springa fortare, hoppa högre samt utföra några specialattacker som eldklot och blixtar till exempel.

Spelet ackompanjeras av mycket bra och stämningsfull musik i gammal god tv-spels anda. Rösterna på karaktärerna är godkända liksom ljudeffekterna under spelets gång.

Det här låter ju rätt bra, eller hur? Tyvärr rycks man ur sina förhoppningar om ett bra spel så snart man börjar spela. Kontrollen är nämligen allt annat än lyckad. Det är svårt att få perspektiv på hur långt Cyp ska hoppa för att landa på nästa plattform till exempel. Speciellt när man ska hoppa upp på en plattform som är högre än den man står på. Kameravinkeln spelar en lite spratt också då och då, men oftast kan man justera den manuellt. Ett annat sorgligt kapitel är spelets lite låga skärmuppdateringsfrekvens som innebär ett ryckigt liv framför tv:n för Evil Twin-spelare. Grafiken är annars skaplig och de animerade mellansekvenserna är välgjorda även om det känns som en hel evighet eller två innan man kommer igång med spelandet när man ska titta igenom hela introduktionen…