7.5

Dropship

Text: Greven

Det var med stor förväntan jag startade upp Dropship för första gången. Förhandsfilmer från spelet har fått mig att dregla åtskilliga gånger, så det här skulle bli riktigt intressant. Jag började med träningsdelen, där manövrering av flygplan var första steget och fick i princip en smärre chock när det stod klart att det krävs perfekt samtidig hantering av L1+L2+R1+R2+Kryss+Fyrkant samt vänstra spaken bara för att flyga. Kör man igenom alla fem träningsprogrammen har man fortfarande ytterst marginell potential att klara av att manövrera farkosten under fiendeeld. Det här spelet har en inlärningskurva som heter duga!

Spelet är uppbyggt av fyra kampanjer som består av fem uppdrag var. Spelytan motsvarar 40 x 40 kilometer, så det är väldigt stor spelplan man har till sitt förfogande. Det finns tre flygplan och två markfordon att utföra uppdragen med. Dessutom kan man, en bit in i spelet, släppa ut två markenheter från sitt flygplan, vilka man sen manövrerar från sin cockpit för att förinta fiender.

Problemet är bara att få kommer få se detta i verkligheten eftersom man i Dropship får koncentrera sig lika mycket på styrningen som på att skjuta fiender. Som grädde på moset tar dessutom ammunitionen slut med förfärande hastighet, vilket gör att man tvingas ladda om mitt i infernot också. Lösningen på detta heter övning och åter övning. För att få någon behållning av Dropship krävs massor av repetitioner på övningsdelarna, så att manövreringen av flygplanet går instinktivt.

Huruvida tyngdpunkten på själva kontrollen är negativ eller positiv beror på vad man som spelare är ute efter. En arkadtokig megablaster kanske inte uppskattar det lika mycket som simuleringsinriktad actionstrateg. Men Dropship erbjuder också mycket som tveklöst är positivt. Till detta hör den snygga och detaljrika grafiken. Enorma landskap med militärbaser och fordon, himlen som fylls av jetstrimmor, jätteexplosioner, fiendeeld och andra flygplan – både allierade och fientliga bidrar till en intensiv spelupplevelse. Ljudeffekterna är riktigt bra även om tjattret från din Wingcommander (en så kallad Gunner…) som också finns ombord på flygplanet ibland blir lätt irriterande.

Dropship är ett bra, genomarbetat spel som erbjuder en del nytt till genren. Det är rappt, snyggt, läckert, men kanske lite väl svårt till en början. Du som gillade Top Guns enkelhet bör kanske testa ordentligt innan ett köp, men för dig som vill ha ett riktigt utmanande krigsspel är Dropship ett mycket hett objekt, snäppet vassare än Thunderhawk: Operation Phoenix.