7

Dragon Ball Z: Kakarot

Dragon Ball Z: Kakarot är en strömlinjeformad återskapning av den populära animen Dragon Ball Z, i form av ett väldigt simpelt RPG.

För både nybörjare och veteraner får spelare en påminnelse om vad det är i Dragon Ball Z som gjort att serien stannat kvar i vårt kollektiva medvetande efter alla årtionden. Med onödigt utdragna scener urklippta och att själv få ha kontrollen under alla episka strider är det en fartfylld resa från start till slut.

Spela som du vill
Framför ens fötter breds en öppen värld ut, fylld med sidouppdrag och andra aktiviteter. Vill man fiska, samla material och andra värdefulla föremål går det alldeles utmärkt, men det går lika bra att hoppa över och alltid röra sig mot nästa huvuduppdrag. Att ge spelaren den friheten var ett klokt beslut av utvecklarna, Dragon Ball Z: Kakarot forcerar inte en särskild spelstil på någon.

Goda relationer
Relationen mellan alla karaktärer har fått mycket fokus. På ett separat spelbräde kan man placera ut sina brickor som alla representerar en karaktär i universumet. De påhittiga kan kombinera brickor med varandra och låsa upp användbara förmågor och uppgraderingar. Igen; ett system som inte kräver spelarens fulla uppmärksamhet, men ett kul sätt att göra sig bekant med alla personer som befolkar världen.

Striderna påminner starkt om de i Dragon Ball Xenoverse, men i förenklad form. De flesta slagsmålen går ut på att ta sig nära motståndaren, dela ut några snabba slag följt av en specialattack. Det är väldigt simpelt och inte alls särskilt utmanande. Spektaklet runt omkring går dock inte att förneka, förgörelsen bakom varje knytnävsslag är ett nöje att bevittna.

Dragon Ball Z: Kakarot berättar en klassisk historia och ger oss möjligheten att vistas i en förunderlig värld. Det må vara lite för enkelt, men det är ett nöje att spela.