9

Burnout 3: Takedown

Gillar du helt galen racing och tunnelseende? Då har du hittat spelet för dig!

Vad händer om man blandar F-Zero med Destruction Derby? Då får man Burnout 3 Takedown – årets bästa bilspel.
Det finns många som älskar bilar och drömmer om att ta körkort så mycket att de tar det redan på sin 18-årsdag. Jag vet till och med de som kan säga precis vilket märke, vilken modell och vilket år alla bilar man ser på stan eller på tv är. Jag är sannerligen inte någon av dessa. Jag är totalt ointresserad av alla typer av motorer eller fordon. Jag är snart 23 och har fortfarande inte börjat tänka på att ta körkort. Kan inte skilja på en Volvo eller en BMW. Efter att ni vet det så kommer det nog inte som en jättestor överraskning att jag inte heller har särskilt stort intresse av bilspel. Enormt hyllade spelserier så som Gran Turismo, Colin McRae Rally eller Project Gotham Racing är jag högst måttligt intresserad av och då mest för den avancerade grafiken. Jag spelade aldrig det första Burnout men Burnout 2 Point of Impact fann jag ovanligt intressant för att vara ett bilspel men det fick mig ändå aldrig att spela mer än högst någon timme i sträck. Nu är uppföljaren Burnout 3 Takedown här och utan att överdriva så har jag aldrig spelat ett mer underhållande bilspel. Till och med min flickvän fann spelet underhållande trots hennes bristande spelintresse samt bilintresse.
Burnout 3 Takedown går en fin balansgång mellan realism och fantasi och det är i min åsikt precis så spel oftast blir som bäst. Med mycket realistiska och snygga miljöer som sträcker sig från USA:s gator till Asiens stränder ger det en trovärdig atmosfär. Allt med överdrivna hastigheter som ger dig ett enormt tunnelseende.
Om man spelar spelets huvudläge vid namn Burnout World Tour börjar man sin karriär i USA där man får ta sig i an diverse uppdrag för att gå vidare i världsturnén och även låsa upp nya bilar. Det finns över 170 olika uppdrag i spelet som nästan alla är på olika banor eller åtminstone på olika upplägg av samma banor. Det finns sedan över 60 bilar att låsa upp som är uppdelade i olika klasser, men tyvärr är dessa bilar inte licensierade utan endast påhittade – även om man kan se likheter med riktiga bilar enligt bilintresserade kompisar. På varje bana man spelar går det att få brons-, silver- eller guldmedalj och för att låsa upp alla spelets hemligheter krävs det förstås guld på alla banor. Banorna är uppdelade i två olika huvudtyper som antingen bygger på att köra bra eller att krascha bra. Inom dessa huvudtyper finns det även olika regler för att klara de olika banorna. Om du väljer en körbana så finns det vanligaste spelläget Race i vilket du tävlar om förstaplatsen med fem andra förare och så finns det Face Off som är ett en mot en. Det finns även en hel del andra speltyper till exempel Eliminator som går ut på att den som ligger sist i varje varv åker ut ur tävlingen och det tävlingssättet är lika spännande som stressande. Om du väljer en kraschbana så går det ut på att skapa en så stor och dyr krasch som möjligt genom att skapa en seriekrock av bilar, spränga bomber och samla utplacerade bonuspoäng. Att det förutom stor variation av banor och bilar också finns många olika speltyper gör att man kan spela Burnout 3 Takedown länge.
Spelets undertitel, Takedown, syftar på spelets nyaste och häftigaste funktion – Takedowns. De innebär att man krockar eller prejar sönder motståndarbilar på ett eller annat sätt och som belöning får man, förutom en liten snabb slowmotion-repis, även en extra boost så att man kan köra ännu snabbare. Boost är Burnout-seriens viktigaste funktion och ger spelaren enorm topphastighet. Man får boost genom att göra våghalsiga – och rent av galna – saker så som att åka på fel sida av vägen mot mötande trafik, nästan krascha in i en annan bil eller göra en lång sladd. Man kan nu även länka ihop olika tricks för att få ännu mera boost, men om någon prejar eller krockar spelarens bil förlorar man boost. Man får en enorm adrenalinkick genom att köra riktigt galet och snabbt genom mötande trafik. Det finns även en ny funktion vid namn Aftertouch som gör att man kan styra sin bil efter en krasch så att man med lite tur kan inkludera en konkurrent i kraschen och inte låta honom få ett försprång.
Burnout 3 Takedown är riktigt snyggt, vilken konsol man än spelar det på, och det flyter enormt bra med tanke på hur snabbt det går. Det har vackra miljöer, fantastiska ljuseffekter och en helt otrolig kraschmotor. Spelets musik består huvudsakligen av både ny och gammal hårdrock från grupper så som till exempel The Ramones och Pennywise. Om du är som mig och det inte är en musikstil som faller dig i smaken så har du tur, för i Xbox-versionen man använda sig av sitt så kallade ”Custom Soundtrack” som ligger på Xboxens hårddisk. På det sätt kan man lägga in alla sina favoritlåtar från CD-samlingen och skapa den personligen bäst anpassade spelmusiken någonsin. Burnout 3 Takedown går att spela ensam i en kort evighet men har man en polare på besök så går det utmärkt att även spela spelet tillsammans i ett av spelets olika flerspelarlägen. Det går även att spela via Xbox Live med upp till åtta personer samtidigt. Det är även smått nämnvärt att Burnout 3 Takedown går att spela på många olika språk, däribland Svenska. Så för er som föredrar vårt modersmål så varsågoda och brännut. Själv så föredrar jag klassiska termer så som Options och Save före Valmöjligheter och Spara.
Sammanfattat så är Burnout 3 Takedown ett helt fantastiskt spelpaket som slår allt i sin genre. Det har bländade fart, flyt och grafik. Det är även utmanande, varierat, nyskapande, beroendeframkallande, och stort. Men viktigast av allt är att Burnout 3 Takedown är världens just nu roligaste bilspel. Köp det, köp det NU!