6.5

Battle Engine Aquila

Text: Annelin

Battle Engine Aquila är ännu ett mech-spel som trots den höga konkurrensen håller hög standard och bjuder på några trevliga nyheter till mech-genren.

Battle Engine Aquila utspelar sig på en planet liknande jorden kallad Allium. Några århundraden tillbaka skedde en dramatisk klimatförändring vilket ledde till att havsnivån steg, vattnet sköljde bort stora landmassor och skapade stora utrymmes problem. Planeten är befolkad av två folkslag, Forseti och Muspell, som i århundraden har haft konflikter med varandra, men ett fredsavtal skrevs år 1174 och kriget var över. Efter naturkatastrofen blev det dock brist på land och en ny konflikt hotar att ta fart.

Hawk Winter kallas in och till sitt förfogande har han Forsetis mest avancerade krigsmaskin som inte är ett vanligt stridsfordon utan Battle Engine Aquila – en hyperavancerad mech-robot modell större. Den kan utrustas med fyra olika vapenscheman för att kunna ödelägga allt som kommer i dess väg, både på land och i luften. Man är inte förpassad till markstrider utan roboten kan också transformera sig till en flygfarkost.

Spelet bjuder på över 40 banor och det finns möjlighet att låsa upp olika uppdrag beroende på hur man klarade uppdraget innan. Ett uppdrag går ut på att man måste välja mellan att spränga en ubåt eller en raket som är på väg att avfyras. Beroende på vilken man väljer att spränga måste man i nästa uppdrag förstöra den som inte förstördes i det tidigare uppdraget.

Uppdragen går bland annat ut på att man ska eskortera fartyg, understödja stora landsättningar av trupper eller förstöra fiendens kommandocentraler. Det som skiljer detta spel mot andra mech-spel är att man i detta spel inte enbart strider mot en robot utan man har också har en uppsjö av soldater, flyg- och stridsfordon att oroa sig för. Slagen är stora, intensiva och actionfyllda och involverar ofta över 100 enheter både fientliga som egna. Det finns ingen möjlighet att styra eller bestämma hur de egna trupperna ska röra sig, de kommer att kriga på egen hand, sedan är det upp till var och en var man tycker att man behövs bäst. Spelet är balanserat så att, om inte de egna trupperna får den support de behöver kommer de att förlora.

Efter varje klarat uppdrag ges ett betyg, från A-E – klarar man uppdraget helt felfritt får man betyget S. Beroende på vilket betyg man får låses nya uppdrag upp och man får tillgång till bonusmaterial så som filmsekvenser, 3D-modeller och konceptskisser. Detta är inget spel man klarar på en dag utan de 48 uppdragen är varierande och bjuder på en hel del utmaningar. Utöver enspelardelen finns det sex uppdrag där två spelare kan samarbeta mot Muspells armé och två olika varianter av det klassiska spelläget Death Match.

Utvecklarna Lost Toys har inte snålat på polygonerna utan klämt ut allt de kunnat ur konsolen med ett lyckat resultat. Allt är välrenderat från de minsta fotsoldaterna, flygplanen, fienderobotarna till öarna man strider på. Tyvärr så har alla mynt två sidor och detta är inget undantag. Vid vissa tillfällen när det blir många enheter och explosioner samtidigt på skärmen har spelet en tendens att hacka, men med tanke på den avancerade grafiken och alla datorberäkningar, för både fiendens och de egna trupperna, förstår man att det kan hacka till ibland.

Söker du ett utmanande actionspel som bjuder på storslagna strider med snygga specialeffekter eller helt enkelt vill avreagera dig och spränga saker i luften så är detta ett spel du borde titta närmare på. Dock är det inget direkt nytt under solen och passar bäst för fans av genren. Eftersom det är aningen sötare, om man nu kan kalla ett krigsspel för sött, kan luttrade Mech-spelare rynka på näsan och tycka det ser för barnsligt ut. Ett tips är i alla fall att testa det.