Wizard of Legend är ett tajt, hektiskt actionäventyr genom slumpmässigt genererade banor där spelaren axlar manteln hos den som ska komma att bli den nya trollkarlslegenden.
Spelet börjar på ett väldigt påhittigt sätt
Spelaren är en besökare på ett nutida museum där trollkarlar och magiker sedan länge förpassats till antik historia. Kontrollen förklaras genom demostationer på museet, ett fiffigt sätt att vänja spelaren till både historien, kontrollen och flera av förmågorna man kan komma att låsa upp senare.
Plötsligt sugs man in i en magisk portal och landar i Lanova, när trollformler och magi var en verklighet. Just där och då pågår det stora utmaningen som ska utse vem som är den mäktigaste av trollkarlar. Det går ut på att ta sig genom en rad banor (som genereras slumpmässigt varje gång) och besegra en boss.
Det är inte alls så enkelt som det låter
Fienderna är hänsynslösa och striderna är över snabbt – på gott och ont. Till hands har man en rad olika trollformler, där de flesta är projektilbaserade. De kategoriseras i olika element och har olika uppladdningstider, det gäller att hitta den uppsättning magier som passar en bäst. Varje försök leder oftast till en ny trollformel som blir upplåst, eller kanske en ny relik eller mantel med nya förmågor? Här och var hittar man hemligheter som blir en permanent tillgång.
Wizard of Legend har en skön pixelerad grafik som gör striderna enkla att läsa av. Det är tacksamt då mycket händer samtidigt och projektiler flyger åt alla håll. Det är utmanande och riktigt roligt, att kunna spela tillsammans med (eller mot) en vän är en trevlig bonus.
Ett utmanande spel
Detta rekommenderas för alla som vill ha något ordentligt att bita i och inte viker sig för en utmaning.