Här är ännu ett nytt och kreativt spel till Sony PSP. Nej det är all galla som ska ut i den här recensionen, men givetvis handlar det återigen om en konvertering till Sonys enhet. Sällan kommer nya kreativa spel, men det gör i och för sig inte att de är dåliga.
När man börjar spela har man inte överdrivet mycket pengar och delarna finns inte att få tag i, de måste låsas upp. Både pengarna och upplåsning sker genom att köra sin bil på ett fördelaktigt sätt. Det gäller kort och gott att komma först över mållinjen. Som extra krydda kan man slå vad mot andra förare och på så sätt – om allt vill sig väl – tjäna lite extra pengar. Man kan även sätta hela bilen på spel, man kör för ”pink slips” som lättast kan översättas till ägarhandling. Vinnaren vinner förlorarens bil. Det är enormt skönt när man vinner en bil, men suger hårt när man förlorar sin kärra.
Alla körningar och vadslagningar ger respekt bland andra förare, men den kan tappas lika snabbt om man kör vårdslöst. Respekten samlas på hög och vissa poängsatser öppnar nya möjligheter, till exempel kan en av de andra förarna bjuda in till egna tävlingar med mera.
Spelkontrollen är bra, det är ett arkadbaserat spel och det gör att allt är grundat på att köra snabbt på alla typer av banor som erbjuds. Det går lätt att kontrollera sladdar och motverka dem. Till exempel kan man trycka på nitroknappen i utgången av en kurva för att göra en snävare utgång. Alla bilar beter sig olika, eller alla med samma drivhjul är likartade men skillnaden mellan framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet är enorm – speciellt om det är lite hästkrafter under huven.
De nya motormodifieringarna gör att bilarna ändrar karaktär och man kan ställa in dem så de passar en själv så bra som möjligt, till exempel väljer jag att sänka dem maximalt – vilket är 60 millimeter i spelet – för att undvika att de kränger då jag gärna kör med sladd genom kurvorna. Man kan även justera effekten med olika typer av modifieringar, man kan välja att satsa på acceleration eller toppfart och så vidare. Det gör att man kan variera bilen beroende på vad man ska deltaga i för typ av tävling, är det dragrace är acceleration viktigt och är det en ovalbana är topphastigheten viktigast.
Det är bra att ha lite pejl på hur man gör för att ställa in bilen som bäst lär man sig när man spelar. Jag ställde in en bil som var enormt bra på alla sätt tills den nådde 150 Mph, då stagnerade den och var som död. Okej, det gick 150 Mph, men alla andra bilarna bara fortsatte och det föreföll som jag stod stilla. Efter lite justeringar fick jag upp den i topphastighet och lärde mig hur jag skulle använda nitron på bästa sätt. Skulle någon komma ifatt en på dragrace får man kryssa lite höger och vänster för att blocka. Kan man inte vinna ärligt – fuska.
Juiced är snyggt och effekterna är bra. Upplägget på spelet är lite simpelt, lite platt. Det gäller bara att köra och tjäna pengar som bilen stylas med. Sedan köper man nya bilar och stylar dem. Det är i och för sig så här som alla andra spelen är uppbyggda, men de konkurrenter som jag rankar högre har större frihet på sitt körande. Här är allt väldigt inrutat. En sak som jag verkligen uppskattar är att man kan samla ihop ett team som man kör med tillsammans i tävlingarna. Först i mål med alla bilarna vinner, vilket gör att man måste hålla koll på kollegorna hela tiden. Deras insats kontrollerar man genom att låta dem köra lugnt, medium eller raka rör. Ju mer man pressar dem desto större chans är det att de kör åt pipan. När jag fick min första medlem i mitt team trodde jag att hon tog med sig en bil. Så var inte fallet. Spelaren måste förse alla sina lagkamrater med bilar vilket gör att det måste tjänas mer pengar.
Problemet med Juiced är att det inte riktigt finns någon mening med det. Det blir inte mer än vad det är. Man bara kör in pengar, köper bilar, vinner bilar, förlorar bilar och sen är det inte mer än så. Det finns inget riktigt mål med spelandet, det är lite som Sims på så vis. Men ärligt talat så sitter jag och tragglar för att få nya kärror, så nog blir man till viss del fast även om det inte är primär underhållning.