Less is More
En ny studio i Boden som heter Less is More har på sex månader utvecklat ett spel som släpps inom kort.
Det händer i norr
Less is More kom till av en slump. Ett samtal med fråga om det fanns några praktikplatser på en studio i Stockholm resulterade i stället i att det startades en studio i Boden.
Med mindre än en dags varsel fick en presentation av den obefintliga studion äga rum i ett klassrum i Boden. Idén som kläcktes dagen innan var att göra små spel som blir klara under en praktikperiod och på så sätt göra att de studenterna som deltog vid slutet av sin praktik är spelutvecklare och inte studenter.
Presentationen var en så kallad skjuta från höften, där det förklarades hur man utvecklade spel förr och hur mycket passion som ingick i varje spel. Numera är det mer business i de flesta fall. Framgång räknas – ganska självklart – i kronor och ören. I Less is Mores fall är framgång att gå i mål.
Den spontana presentationen gjorde en smärre succé och den fick repriseras nästa dag då en annan klass också ville höra vad planerna var. Efter de två presentationerna var det sedan upp till eleverna att höra av sig och visa intresse – såvida intresse fanns.
10 studenter
Förhoppningen för Less is More var att kanske 2-3 personer skulle nappa och att alla inte gjorde samma sak, för då blir det inget spel utvecklat. Det var 11 personer som anmälde sitt intresse, men en hoppade av mot slutet och totalt var det 10 studenter kvar. 10 stycken var så pass många att ett litet spel inte skulle vara nog att arbeta med och där och då bestämdes att två spel skulle utvecklas.
Det fösta spelet, det som initialt var planerat, var ett Pong-liknande basketspel. Det andra ett sidskrollande racingspel där det är en boll man kontrollerar. Båda har sina unika idéer, med gemensam nämnare i fysik för bollen.
Fantastiska presentationer
Studentteamet fick en mycket simpel förklaring av spelen. Det ritades på en whiteboard och fanns några konceptbilder som såg ut att vara ritade av en femåring. Att de var så spartanska går i linje med företaget och spelen som var planerade. Båda spelen hade riktlinjer att följa, men hur de löses var upp till studenterna. Om någon körde fast ringde man in en rutinerad utvecklare som kunde svara på frågor, ge lite hjälp och agera bollplank för problemet – plus andra generella saker inom utvecklandet av spel.
Studenterna flyttade in i kontoren och började jobba på de två spelen. För att göra det lite smidigare delades de upp i två gäng, vilka hade ansvar för var sitt spel men var flytande mellan projekten när det behövdes. Alla har på så sätt jobbat med båda spelen och det är ju alltid en bra sak för att återfinna sig i eftertexterna.
Basketen som var det som skulle vara klart först var också det och fick längs vägen namnet LiM Beyond One-on-One Basketball. Det är precis vad spelet är, en mot en basket. Sen tar det plats i något som liknar en framtid, så det blev ett passande namn. Att ha med LiM i namnet, det vill säga Less is More, kanske kan ses som överambitiöst – men kan Disney göra det…
27 juli
Basketspelet var klart redan i juni, men det behövdes lite poleringar och då Steams stora rea är en dålig period att släppa nya spel i höll Less is More lanseringen till den 27 juli. Men det gav också lite extra tid att planera för aktiviteter och annat. Du hittar LiM Beyond One-on-One Basketball på Steam.
Det andra spelet, som inte fått ett namn ännu, jobbas det i skrivande stund fortfarande med och det kommer att komma mer information i augusti om allt går enligt plan.
Över mållinjen
Less is More hade ett klart och tydligt mål; utveckla ett spel som ges ut innan praktikperioden är över för studenterna och på så sätt ge dem en ytterst relevant rad att inkludera i sin resumé när de söker jobb. De är publicerade spelutvecklare och inte spelstudenter.
Studenterna har också lärt sig att arbeta i grupp, ta eget ansvar och ta något över mållinjen. Med lite tur hade de också kul längs vägen.
Vi återkommer med lite mer information om spelet närmare lansering.