Witch Thief tar sig an bullet hell-genren i ett nytt perspektiv med goda resultat.
Bullet hell – ett shoot ’em up med en överväldigande mängd projektiler att navigera genom – är en genre som oftast brukar ses rakt uppifrån eller från sidan i två dimensioner. Witch Thief placerar kameran bakom protagonisten i en tredimensionell miljö. Kulorna från fienden täcker snabbt skärmen och de ska undvikas till varje pris. Kvarlevorna lämnar efter sig nya förmågor och vapen att använda sig av, där kan strategi appliceras för besegra olika typer av motståndare.
Häxan i fokus är en kaxig individ som vill åt all magi som finns att tillgå. Trollformler med unika effekter kan låsas upp och – med tillräcklig fingerfärdighet – vända vilken tuff situation som helst.
Svårighetsgraden är inte att leka med. Bossarna går från att vara riktigt enkla och supersvåra med inget däremellan. Svårigheten mäts även oftast i hur pass mycket skott en fiende kan ta. Det resulterar ofta i långdragna dueller där en hälsomätare långsamt nöts ned, en utmaning som gärna hade fått omarbetats.
Witch Thief är ett oprövat koncept som ger tillräckligt mycket motstånd för den som gillar bullet hells. Till Switch blir det ännu lite svårare med analoga spakar, spelet finns även på Steam med stöd för tangentbord och mus.