6.5

This is Football 2003

Text: Silverman

Sonys eget fotbollsspel kan inte riktigt konkurrera med genrens storheter.

Sonys utvecklare Team Sohos försök att hävda sig inom fotbollsspelen kassaklirrande värld är nu inne på fjärde rundan. Serien började på Playstation och tar nu sitt sitt andra andetag på PS2. Det verkar dock som att det kommer krävas ytterligare några försök för att komma upp i konkurrenternas liga.

This is Football-serien har en distinkt fördel gentomot sina största konkurrenter FIFA 2003 och Pro Evolution Soccer 2 och det är att serien utvecklas betydligt snabbare för varje inkarnation än de nyss nämnda serierna. Den stora nackdelen är dock att serien i sig startade på en mycket lägre nivå än konkurrenterna och har således givit dessa ett stort försprång. Att stå emot EA Sports marknadsföring och Konamis lojala skara av Pro Evolution Soccer-fans är, som vi alla förstår, ingen enkel uppgift.

Nåväl, Team Soho har gnuggat sina små grå och kommit fram med ett par riktigt trevliga nyheter som exempelvis det nya karriärläget. Man får då börja på riktig nybörjarnivå på en skolas nedgångna fotbollsplan för att arbeta sig upp till Champions League-nivå och de riktigt stora pengarna och matcherna. Riktigt kul upplägg och en frisk fläkt i den annars så standardiserade fotbollsspelsvärlden.

Ens medspelare har också blivit betydligt duktigare. Passningsspelet fungerar mycket bättre än tidigare därför att medspelarna nu verkligen hänger med i spelet och placerar sig på rätt ställen. Åtminstone vid offensivt spel – när man går på defensiven blir det genast lite lurigare och gubbarna står mest stilla och glor istället för att jaga boll.

This is Football 2003 har en ganska skön arkadkänsla över sig men tillåter inte speciellt mycket mer för den som älskar att gräva ner sig i spelkontrollen och ha full kontroll över spelet. Fintricksandet och den precisa kontrollen som nu även FIFA-serien kan stoltsera med återfinns inte alls i samma utsträckning här.

På den grafiska sidan bjuds vi inte på några underverk, godkända animationer men ganska odetaljerade spelare och dålig ”gräskänsla”. Med tanke på att spelet görs av ett Sony-bolag så tycker i alla fall jag att de borde ha kunskap i hur man pressar PS2:an till det yttersta. Istället bjuds vi på något som inte ens klämmer en svettdroppe ur den svarta lådan. På ljudsidan så hittar vi heller inte något som vi inte förväntat oss. Hyfsade kommentatorer och sedvanligt brusigt publikskrål .

Vore det inte för att det råkar finnas två andra fotbollsspel på marknaden som är superslipade och innehåller det mesta man kan tänkas vilja ha i fotbollsväg så skulle jag utan tvekan rekommendera ett köp av This is Football 2003. Spelet är ett trevligt tidsfördriv och en god representation av sporten i polygonform. Dessvärre så är ju nu konkurrenssituationen som den är och jag kan inte – med gott samvete – säga åt någon att köpa detta spel när både EA Sports och Konamis spel är så mycket bättre. Betyget blir därför godkänt men med förvissningen om att Team Soho kommer slita än hårdare till nästa års upplaga.