7.5

Super Monkey Ball

Ge apan i dig en chans… Styr en apa i en genomskinlig boll och samla bananer – Det är Super Monkey Ball i ett nötskal.

Super Monkey Ball är det första spelet Sega producerat exklusivt för Nintendo – och för dess NIntendo Gamecube.

Det faktumet gör Super Monkey Ball historiskt på sätt och vis, då Sega och Nintendo tidigare alltid varit ärkerivaler. Super Monkey Ball är ett pusselspel i samma stil som det urgamla spelet Marble Madness. Det går ut på under en begränsad tid lyckas ta sin boll, en boll med en apa i för att vara noggrann, över mållinjen och samtidigt samla så mycket bananer som möjligt. När man får över hundra bananer så belönas man med ett extraliv – vilket alltså är moroten för att plocka upp bananer. Det som gör spelet extra innovativt är att man inte styr sin inkapslade apa utan själva banan i sig. Man lutar banan höger, vänster, upp och ned med hjälp av den känsliga analoga styrspaken och på så sätt rullar den söta apan runt till sitt tycke. Det här konceptet har ni säkert redan upplevt på nått dagis eller fritidsgård där de brukar ha en trälåda med en labyrint försedd med en massa hål i. I den placerades en metallkula och sedan lutades spelplanen åt olika håll med hjälpa av två runda spakar – på så sätt skulle man föra kulan till målet. Jag tyckte alltid att det var ett helt omöjligt och otroligt frustrerande spel. Super Monkey Ball är lyckligtvis inte lika omöjligt eller frustrerande, men på de svåra nivåerna är det inte långt ifrån. Det finns tre svårighetsgrader att välja bland. Den lättaste heter Beginner och innehåller endast tio banor, den andra heter Advanced och innehåller trettio banor, den sista heter Expert och innehåller femtio riktigt utmanande pusselbanor. Det dyker även upp en del bonusbanor där det finns väldigt mycket bananer att hämta.

Förutom själva huvudspelet innehåller även Super Monkey Ball tre stycken minispel och de heter Monkey Billiards, Monkey Bowling och Monkey Golf. Monkey Billiards är ett biljardspel i Super Monkey Ball-stil, Monkey Bowling är självfallet Bowling och Monkey Golf är ett golf-liknande spel. Trotts att dessa minispel är mycket mer genomtänkta och underhållande än de som finns i till exempel Mario Party, Sonic Shuffle eller Crash Bash så är de ändå bara vad de heter – nämligen minispel. Det är alltså inga spel i sig och man tröttnar ganska snabbt på dem om man inte har två eller tre kompisar att spela med. Dessa minispel går inte heller att spela direkt när man köpt spelet utan måste köpas i själva spelet med Play Points som man vinner när man spelar Normal Mode. Super Monkey Ball innehåller även tre stycken så kallade partyspel som även de är minispel och är mest gjorda för att spela med eller mot andra spelare. De tre partyspelen heter Monkey Race, Monkey Fight och Monkey Target. I Monkey Race så tävlar man genom att rulla sin apboll så fort som möjligt på speciellt designade tävlingsbanor – att jämföra med vilket racingspel som helst. I Monkey Fight gäller det att slå ut sina motståndare ur banan med en stor boxningshandske. Lyckas man slå ut någon får man ett poäng och den med flest poäng när tiden tar slut är vinnaren. Monkey Target är det mest innovativa partyspelet, men också det tråkigaste. Här rullar man snabbt ut i en hoppramp och sen öppnar man sin boll så att sidorna blir vingar och man glidflyger mot en stor måltavla. Sen gäller det att fälla in vingarna på rätt tid och plats så att man landar så nära mitten av måltavlan som möjligt.

Det märks att grafiken i Super Monkey Ball inte skulle kunna ha gjorts på den gamla generationens konsoler, till exempel Nintendo 64 och Playstation, men det lyckas ändå inte imponera. Det är väldigt rent, tydligt och färgglatt men inte särskilt detaljerat. Ljuden och musiken i spelet är inte speciellt märkvärdig, utan låter mest som ganska vardaglig arkadmusik. Kontrollen är däremot riktigt utmärkt och visar verkligen hur känslig och avancerad Nintendos nya analoga kontroll är. Man styr banorna med exakt precision och det krävs mycket färdighet för att bemästra spelet trots det mycket simpla spelupplägget. När man väl lyckas med en bana känner man sig väldigt nöjd, men misslyckas man flera gånger kan man bli väldigt frustrerad. Super Monkey Ball är ett riktigt väluttänkt och genomarbetat pusselspel som pusselfans kommer älska. Är du dock inget pusselspelsfan bör du testa innan du köper och se om det faller i ditt tycke då de finns många andra kvalitetsspel till Gamecube som kanske passar just dig bättre.