6.5

Metal Slug 3

Om skjuta är din sak – då kan det här vara ett spel för dig.

Metal Slug är en tvådimensionell skjutspelserie som inte blivit särskilt stor i Europa ännu. I Japan har Metal Slug-spel släppts till de flesta konsoler men nästan inga av dem har nått vår västerländska världsdel. Metal Slug 3 fungerar som de gamla plattformsbaserade skjutspelen, till exempel Probotector och Contra.

Storyn i Metal Slug 3 är enkel och funktionell. Det hela går ut på att rädda jorden ifrån en rymdinvasion, men det är långt ifrån bara rymdvarelser som man får möta i spelet. De invaderande rymdvarelserna har på något sätt tagit kontroll över enorma arméer av mänskliga soldater, men banorna i spelet innehåller även en stor mängd av andra fiender så som zombies, mumier, samurajer, sjömonster, köttätande växter och robotar. Olika fiender kräver dessutom olika strategier för att utplånas på bästa sätt. När man bekämpar till exempel zombies kan man själv bli en zombie om de skadar en och då förvandlas granaterna till en specialattack där man sprutar blod ur munnen.

Här och var på banorna kan man plocka upp vapen som till exempel kulsprutor, handgranater, lasergevär och eldkastare. Det finns även en del fordon att ta användning av under vissa banor så som pansarvagnar, ubåtar, flygplan och kameler. Kontrollen i Metal Slug 3 är enkel men precis, det går att hoppa, ducka, skjuta och kasta granater. Det gäller att bemästrar dessa färdigheter riktigt ordentligt för att besegra spelets enorma och utmanande bossar. Spelet har inte så många banor, men alla har helt skilda teman och det finns flera olika vägar att ta genom dem.

Det finns även ett Stage Select-läge där man kan välja fritt bland de banor som redan klarats av och på så sätt komma vidare i spelet utan att behöva spela om allting. Detta spelläge är mycket användbart då Metal Slug 3 är ett otroligt svårt spel som kräver att spelaren lär sig varje bana riktigt noga för att lyckas klara dem. Grafiken i Metal Slug 3 är som sagt tvådimensionell men den har stor detaljrikedom och riktigt välgjorda animationer. Tvådimensionella spel är inget som direkt växer på träd nu för tiden så det ger en annorlunda, skön och retroaktig spelkänsla. Ljudet låter ungefär som jag skulle förvänta mig av ett tvådimensionellt arkadskjutspel med passande explosioner, men en del av skriken och andra ljud går mig på nerverna efter längre spelstunder. Metal Slug 3 går att spela ensam men är helt klart roligast när man spelar två samtidigt och samarbetar för att överleva.

Metal Slug 3 är ett utmärkt spel för alla som gillar plattformsbaserade skjutspel och inte har något emot tvådimensionell grafik med enkel – men välgenomtänkt – speldesign. Själv älskar jag välgjord tvådimensionell grafik och tycker att den passar helt perfekt för spel i den här genren. Metal Slug 3 har intressant grafik, bra spelkänsla och är minst sagt grymt utmanande.