9

Metal Gear Solid 2: Substance

Metal Gear Solid 2 var länge Playstation 2:s flaggskepp, nu har Konami konverterat det till Xbox.

Metal Gear är en av de äldsta och mest respekterade spelserierna genom tiderna – nu är Xbox-versionen av Playstation 2-succén här.

Det är lika bra att jag får det sagt redan från början. Metal Gear Solid 2: Substance är ingen uppföljare till Playstation 2-spelet Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty utan bara en aningen uppdaterad version av samma spel.

I början av spelet antar spelaren rollen som den älskade spelfiguren Solid Snake och första uppdraget är att ta sig ombord på ett stort transportfartyg som misstänks transportera en ny version av det mobila kärnvapnet Metal Gear. Konamis ledproducent för Metal Gear-serien, Hideo Kojima, introducerade spelet redan på 8-bitars Nintendo och startade hela Tactical Espionage-genren som nuförtiden har blivit väldigt populär. Det har kommit många både bra och dåliga spel i genren, två bra spel kan nämnas och rekommenderas för de som gillar genren; Syphon Filter (Playstation) och Splinter Cell (Xbox). Det gäller att smyga sig förbi vakter, kameror och andra hinder, desarmera bomber och mycket annat för att klara uppdragen.

Action finns det dock en hel del av, mest i form av bosskaraktärer som kräver lite extra list för att besegra. Den största delen av spelet får man dock spela som karaktären Raiden. Det är i och för sig ingen större skillnad mellan Raidens och Snakes rörelsemönster så det spelar ingen större roll att de byter karaktär – förutom att Raiden är fulare och mesigare enligt mig. Handlingen i MGS Substance är mycket seriös och invecklad, Kojima försöker att ta upp riktiga världsproblem som kärnvapen och terroristhot blandat med lite konspirationsteorier.

De finns ett antal nyheter i MGS Substance som gör att det skiljer sig från Playstation 2-spelet, men dessa är tyvärr ganska få. Faktiskt betydligt färre än vad man hade hoppats på i och med att Xbox-versionen kommer ganska prick precis ett år senare. Några grafikförbättringar som Xboxen lätt hade klarat av syns inte till. Den största nyheten är tillägget med VR-Missions, vilka är mycket lika de som innefanns i Metal Gear Solid: The VR-Missions till Playstation. Här sätts alla spelarens MGS-förmågor på hårda prov, men det räcker inte till för att motivera någon som spelet Playstation 2-spelet att köpa Xbox-versionen.

Grafiken är fortfarande fantastiskt välgjord och realistisk trots att det inte finns några förbättringar på den delen av spelet, men eftersom den redan var så välgjord från början står den sig bra mot många av Xboxens största titlar. Musiken och rösterna är av högsta klass och skapar en enorm stämning. Det enda man egentligen kan klaga på i Substance är samma sak som man klagade på i MGS2; att själva huvudäventyret är lite för kort, det innehåller för långa filmsekvenser, pratstunder mellan karaktärerna kan bli förvirrande och långtråkiga. Annars är spelet i sin helhet otroligt välgjort och underhållande och rekommenderas starkt till alla som aldrig spelat MGS2 till Playstation 2.

Läs Metal Gear Solid 2-recensionen till Playstation 2 för mer information – det är i princip samma spel.