6.5

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

Text: McGyver

Spelet börjar i den fridfulla lilla byn Fylke, där får man hjälpa byborna med all världens saker – till exempel att fånga grisar eller reparera byns väderkvarn och så vidare. När man har gjort alla uppdragen packar man sin väska och gör sig redo för den långa resan till domedagsklyftan. Då dyker de fruktade svarta ryttarna upp, det är här sagostunden avtar och våldet tar vid.

Man skulle kunna tro att Sagan om ringen är ett äventyrsspel, men desto längre in i spelet man kommer, ju mer uppenbart blir det att spelet faktiskt är ett fullfjädrat actionspel. Redan i början av spelet märker man att Frodo är inte är den Frodo vi har sett på bio, det beror på att spelet baserar sig på böckerna och alltså inte på filmen. Filmlicensen äger Electronic Arts och det är ett så kallat hack’n’slash-spel.

I spelet finns det tre spelbara karaktärer, vilka är Frodo, Gandalf och Aragorn. Trollkarlen Gandalf slåss med eldbollar och hel del andra pyrotekniska tingestar, Aragorn har sitt svärd och en pilbåge. Huvudkaraktären Frodo Baggins har en käpp och ett svärd, dessutom är han en hejare på att smyga också.

Miljöerna är oerhört vackra, speciellt skogarna, jag kan inte minnas att jag har skådat finare skogar i något annat spel. Fina vädereffekter finns det gott om, regn, höstlöv och snöflingor dalar titt som tätt ner framför rutan. Karaktärerna är medelmåttligt designade, lite stela och tråkiga, detta gäller tyvärr också mellansekvenserna. Röstskådespelet är sagolikt, men animeringen är dessvärre urusla – för det mesta. När mänskorna pratar rör de knappt på munnen och ögonen stirrar tomt rakt fram. Fienderna är snygga och faktiskt lite skrämmande, jag syftar mest på de jättespindlar som jag stötte på i den redan omtalade skogen.

Spelkontrollen är bra, kanske lite enkelspårigt att trycka på samma knappar hela tiden, men så brukar det ju vara i den här typen av spel. Kameran följer kanske inte riktigt alltid som den ska, men jag vill egentligen inte klaga på den.

Spelet är väl genomtänkt, men det är kanske inte så häpnadsväckande, Surreal Software hade ju faktiskt en av världens bästa berättelser att gå efter. För dig som söker spänning, action och en gnutta problemlösning kan det här spelet vara ett bra val.