6.5

Looney Tunes Space Race

Gråben tar en kurva snävt och trycker ut Daffy i en bergvägg – det är den krassa verkligheten i Looney Tunes Space Race.

Snurre Sprätt, Daffy, Sylvester, och de andra tecknade figurerna från Warner Brothers har nu kommit med ett alldeles egen Playstation 2 spel.

Looney Tunes Space Race är ett racingspel med alla välkända Looney Tunes-karaktärer, så som kaninen Snurre Sprätt, ankan Daffy, katten Sylvester, prärievargen Gråben och grisen Porky med flera. Vilken karaktär man väljer spelar bara grafisk roll eftersom alla är likadana att spela med, ingen är alltså snabbare eller lättare att styra än någon annan. Man styr sin rymdfarkost med den analoga spaken, vilket fungerar bra. Man kan även använda L- och R-knapparna för att snabbt glida åt vänster eller höger och på så sätt undvika vissa attacker.

Under tävlingarna kan man plocka upp Acmelådor, vilka är fyllda med olika slumpmässiga vapen. Det finns målsökande missiler, bomber, fyrklöver som man bli odödlig av, svarta hål, laserpistoler och boxningshandskar med mera. Det finns även små gröna burkar som ger spelaren en tillfällig turbo efter att man lyckats samla på sig fem stycken.

Grafiken i Space Race är gjord med en cellshading-teknik, som gör att spelet ser ut som en tvådimensionell tecknad film – trots att det är i 3D. Detta i kombination med mycket stora och händelserika banor gör att spelet ser väldigt imponerande ut. Däremot är de riktigt tvådimensionella inslagen riktigt usla och drar ner spelets annars mycket höga grafikkvalitet. Det finns många olika turneringar med en stor variation av miljöer på banorna som utspelar sig på flera olika planeter. Det händer också ofta väldigt mycket runt om på banorna vilket gör att det blir mer underhållande att spela på dem. Det finns även ett flertal extra banor att spela, som har egna regler där man till exempel har evig ”turbo boost” eller inte får använda sig av några vapen.

Musiken är varken bra eller dåligt egentligen, den fyller sin funktion och gör vad den borde. Rösterna till alla karaktärer är tagna ur serien och är däremot utmärkta. Det tråkiga är att de används väldigt sällan och att de ganska snabbt blir enformiga, eftersom det inte finns så väldigt många.

Looney Tunes Space Race är ett bra racingspel som jag rekommenderar för de lite yngre spelarna och för de som älskar Looney Tunes. För er andra finns det gott om andra racingspel av mycket högre kvalitet.