8.5

Kingdom Hearts

Text: Thor

Jag minns själv i mina yngre dagar hur jag läste Kalle Anka-pocketböcker i mängder och hur jag på fredagskvällar efter middagen rusade ut i vardagsrummet för att slå på tv:n och hoppa upphetsad mellan sofforna till Disneydags intromelodi. När jag väl lugnat ner mig, eller efter att någon annan fått mig att göra det, var det tecknat som gällde resten av kvällen. Flera år senare satt jag minst lika intensivt stirrande på tv-rutan, men den här gången med en spelkontroll i handen. Det var ett spel vid namnet Final Fantasy VII som fångat min uppmärksamhet och det var Square som låg bakom det. Ett antal år senare sitter jag nu här och recenserar ett spel som innehåller det bästa från de båda världarna.

Kingdom Hearts tar sitt spelupplägg från två olika genrers – rollspel och plattform – och gör det dessutom på ett lyckat sätt. Det är också att det till viss mån är ett rollspel som får mig att tvivla på att det skulle vara ett spel väl anpassat för barn – vilket vissa hävdat. Ska man ärligt talat ha någon chans att ta sig vidare i spelet måste man veta vad som är bra att utrusta sig med, vad de olika föremålen har för effekt och hur, när och var man ska använda dem. Bara detta kräver viss kunskap inom det engelska språket, vilket man dessutom behöver om ska få ut någonting av själva berättelsen och på så sätt förstå sammanhangen.

Som spelare färdas man genom Disneys olika världar, allt från Alices underland till Tarzans vidsträckta djungler. Dessa återskapas med snygg livfull grafik även om de känns aningen stela ibland, vilket även överlag gäller animationerna. Karaktärerna är exakta till minsta detalj och där finns absolut inget att klaga på.

The Heartless är namnet på spelets onda sinnen som tar form av olika skepnader, de försöker ta över det universum där fredliga figurer från både Disneys och Final Fantasys värld samlever, och i förbund med Disneys egna mörka karaktärer bjuder de upp till hård kamp.

Musiken är helt klart trivsam och ibland kan man inte hålla sig för att tralla med i melodin lite smått. Här finns självklart stycken som utmärker sig mer än andra men överlag så håller sig musiken i spelet på en stabil nivå. Det samma gäller ljudeffekter och röster som tillför sin del i spelet på ett föredömligt vis.

Väljer man att införskaffa Kingdom Hearts till sin spelsamling, vilket starkt rekommenderas, kommer man att bjudas på många timmars underhållning och en rad nostalgitrippar, vare sig man känner till den tecknade eller de episka Final Fantasy-äventyrens värld bättre. Innan spelets slut har man garanterat hunnit bekantat sig med de flesta erkända Disney-figurer värda namnet.