6.5

Eggo Mania

Text: Burre.

Tetris upp och ner – ungefär.

Eggo Mania är ett pusselspel till Gamecube med vissa liknelser till klassikern Tetris. Skillnaden är dock att man i Eggo mania är en äggliknande figur och att man ska bygga på höjden istället för att försöka rensa nedåt. Byggstenarna som används påminner mycket om dem i Tetris, men det är en del nya och annorlunda klossar med också. Spelet utspelar sig i matcher mot en motståndare och den som först har byggt sitt torn så högt att man kan nå ballongen som man släpptes ifrån i början, vinner. Dessutom måste du bygga ditt torn stadigt. Ju mer hål du har i ditt torn, desto mer påfrestning är det på det. Hur mycket det är kan du se på en mätare i botten av skärmen och när den går i topp så rasar tornet, vilket kan vara förödande. För att krångla till det för spelaren ännu mer finns även en massa orosmoment på banan i stil med fåglar som stjäl dina klossar och bomber som man kan kasta på varandras torn.

Kontrollerna i spelet är väldigt bra och knapparna sitter rätt i handen, vilket bådar gott inför stressiga situationer. Axelknapparna används för att rotera blocken A-knappen är till för att lägga ut blocket, B-knappen för att släppa blocket – för att kunna ta ett nytt – och X-knappen för att hoppa ner ifrån tornet, för att kunna täppa igen hål till exempel. Vad det gäller styrandet av karaktären så måste det här vara det första Gamecube-spel jag provat där faktiskt det digitala styrkorset är att föredra framför den analoga spaken.

Grafiken i spelet består av enbart 2D-grafik förutom introscenerna, som för övrigt inte är så välgjorda, vilka är i 3D. Grafiken är gullig och klar och passar mycket bra för den här typen utav spel. De tvådimensionella animationerna är följsamma och mjuka vilket gör att figurerna ser mer levande ut. Annars brukar spelföretag snåla med välgjorda animationer men här ser det faktiskt ganska bra ut. Lite mer specialeffekter hade piffat upp spelet lite, och lite bättre introscener, det vill säga de man ser innan varje match, hade varit trevligt. I övrigt så ser det bra ut.

Ljuden i spelet är mycket bra. Trevliga ljudeffekter och härlig, trallvänlig musik gör spelet roligt att lyssna på. Tog inte många minuter innan musiken började sätta sig på hjärnan. Ett minus dock för musiken vid laddningarna som är tråkig och enformig.

Allt som allt kan man sammanfatta spelet som ett pusselspel med högre visioner än ambitioner. Vad menar jag nu med det? Jo, spelkonceptet är roligt, till en början och man har lagt ner lite energi på att få banorna så omväxlande som möjligt. Dessutom har man inkluderat en flerspelardel och ett par extra spellägen. Men det känns som om det inte räcker. Grundkonceptet är bra, men utvecklarna kunde ha förvaltat det lite bättre och gått hela vägen för att göra ett riktigt bra pusselspel. Fyrspelarläge hade inte suttit fel. Inte heller lite mer varierande spelstilar på samma koncept, annat än de som redan finns alltså. Dessutom tycker jag personligen att laddningstiderna är orimligt långa för ett så pass simpelt spel. Som sagt, grunden är bra, men det känns som om det saknas lite. Dessutom är väl frågan om man ska köpa det till sin spelkonsol. Gillar man pussel så kan man unna sig att hyra spelet och se om man fastnar för det. Men jag tycker själv att det finns ett litet frågetecken vad det gäller hållbarheten. Bristen på alternativ och variation kan vara spelets största nackdel. Men som sagt, gillar du pussel, så prova gärna.