5

Dexter’s Laboratory Deesaster Strikes

Text: SuperIke

Som spelrecensent får man ibland nöjet att spela underbara spel som man helt enkelt inte kan sluta spela, spel som är utomordentligt vackra och som har ett härligt flyt rakt igenom. Sedan finns det andra tillfällen då det inte är lika kul. Till exempel när man måste recensera spelet om Dexter. Faktum är att det här spelet är ett bland de sämsta spelen jag har spelat.

Jag ska föresten villigt erkänna att jag inte kände till Dexter särskilt bra före jag gav mig i kast med det här spelet, men efter lite undersökningar har jag kommit fram till att det bygger på ett tecknat barnprogram som sänds på Cartoon Network. Det handlar om Dexter och hans

storasyster Dee Dee, som gör livet surt för stackars Dexter. Nu är det också så att unge herr Dexter är förfärligt smart och därför uppfinner han diverse manicker, robotar, kemiska blandningar med mera för att hålla systern i schack. Helt i avsaknad av föräldrarnas

vårdande händer verkar det som.

Nåja, i just det här äventyret så har Dexter byggt en maskin för att klona saker. Problemet är att systern råkar använda maskinen på sig själv och blir helt plötsligt en massa systrar. Dexter som knappt ens gillade att ha en syster börjar självklart att fånga alla klonade systrar och det är det hela spelet går ut på. Spelet ses ur ett så kallat isometriskt-perspektiv (snett ovanifrån), där Dexter mer eller mindre flyter fram över golvet eftersom hans animationer är fruktansvärt dåliga. Ibland flyter han över olika föremål och då plockar han upp dessa, vilka kan användas senare. Det blir ett gäng pussel som man måste lösa för att hitta alla Dee Dee-kloner. Spelet består av åtta olika banor och fem minispel.

Ett stort fel med spelet är förutom animationerna, vilka jag nämnde ovan, är att spelkontrollen är så jäkla dålig att jag nästan blir arg då jag tänker på det. Att göra ett spel i isometrisk vy innebör en del arbete för att få det bra och här tycker jag utvecklarna, BAM! Entertainment, har tagit sig vatten över huvudet då det finns uppenbara grafiska fel i spelet. Usch!

Nä, blä. Det är spelet önskar jag inte ens till min värsta fiende. Historien engagerar inte det minsta, spelet är fult, spelkontrollen suger. Ljud och musik ska vi inte ens prata om. Nä det blir en stor plump i protokollet för Dexter – noll poäng!