7.5

Crysis 2

Crysis 2 ett riktigt välgjort spel med hög omspelbarhet.

Crytek delar med sig av sina smått åldrade spelvisioner genom att den här gången även låta konsolspelare njuta av ett grymt äventyr med nästan matchande grafik.

Tre år efter första Crysis är man som spelare en del av en insatsstyrka som ska ta sig in i ett övergivet Manhattan och lokalisera en doktor som bär på viktig information. Hela gruppen blir såklart dödade innan man ens hinner plocka upp sitt vapen. Inledningen slutar med att man lyckats få tag på en nanodräkt och helt själv måste avsluta sitt uppdrag.

Kampanjen i Crysis 2 är gammaldags på det sättet att man får följa en och samma person på en resa från punkt a till b. Efter flera år av andra spel med schizofrent berättande och flertalet världsdelar besökta bara på ett par uppdrag så känns en så pass välgjord och fokuserad kampanj på en och samma plats både vågat och uppfriskande. Kommer spelarna ha tålamod för detta? Visst, det kräver lite mer av en men belöningarna finns där.

Nanodräkten med sina unika egenskaper öppnar upp för att spela spelet lite som man vill. Superhopp, extra skydd och osynlighet är alla bara ett knapptryck bort och laddas alltid fram väldigt fort igen. Alla vapen man plockar upp kan konfigureras med diverse tillbehör och områden kan också scannas av, allt för att vara så förberedd som möjligt. Fienden beter sig väldigt mänskligt och rättvist.

New York porträtteras väldigt bra, även på konsolversionerna. Åtminstone så länge man står stilla. För så fort man börjar röra på sig märker man vad för kompromisser utvecklarna tvingats gå med på. Detaljrikedomen tar få och stora kliv vilket får mycket i New York att hoppa till när man kommer närmare/längre bort från objekt. Väldigt störande.

Tyvärr är också handlingen upphackad på det viset att den är svår att ta till sig. Till en början kan den tyckas vara väldigt intressant, men ett par kapitel senare vet man inte riktigt säkert vad exakt det är man pysslar med.

Annars är Crysis 2 ett riktigt välgjort spel med hög omspelbarhet, många saker att samla på sig och ett välgjort flerspelarläge. Denna tyska produkt är helt klart värd att mätas med de regerande kungarna i genren. Alla älskar en underdog.