8.5

Conker Live and Reloaded

Världens osmakligast ekorre har tagit steget till Xbox.

Conker Live and Reloaded är egentligen två spel i ett. Conker Live är ett helt nyutvecklat multiplayerspel som går att spela via Xbox Live och Conker Reloaded är en konvertering av Nintendo 64-spelet Conkers Bad Fur Day. Conkers Bad Fur Day började sin utveckling på Nintendo 64 under namnet Conkers Quest men då det var väldigt likt Rares andra plattformsspel, Banjo Kazooie, så bytte de dess titel och spelkoncept mot något lite mer annorlunda. Conker the Squirell ser ut som ännu en sockersöt spelkaraktär men under ytan döljer sig en våldsam, girig, svärande och vapengalen liten ekorre. Hela spelet tar efter detta koncept och är fyllt med färgglada figurer som döljer oväntade personligheter.

Spelet börjar med att Conker är på väg hem från en runda på krogen. Han är full och vinglig och hittar inte hem. Det är här spelaren kommer in i bilden och spelets första lilla uppdrag går ut på att bli nykter. Efter detta fortsätter Conker att utforska sin värld och på vägen träffar han figurer som lockar honom med pengar om han utför diverse uppdrag åt dem. Allt från att sjasa iväg råttor genom att mata dem med ost tills de spricker till att kittla en jätteblomma med jättebröst så att ett bi kan pollinera den. Lite senare i spelet blir handlingen även aningen djupare då en ond Panterkung utlyser en efterlysning på röda ekorrar på grund av att dessa enligt hans vetenskapsman är det enda som kan ersätta ett trasigt ben på hans mjölkbord. Handlingen i spelet är som ni märker väldigt konstig men den fungerar bra då den ingiver en känsla av att nästan vad som helst kan hända och detta ökar spänningen och motivationen att spela vidare.

Konverteringen av Conkers Bad Fur Day är nog den mest genomarbetade och mest omgjorda konverteringen jag sett. Hela spelmotorn har gjorts om helt och hållet från grunden för att anpassas till hårdvaran i Microsofts Xbox och Rare har verkligen lyckats utnyttja kraften i den grönsvarta lådan fullt ut. Conker Live and Reloaded är utan tvekan det snyggaste plattformsspelet någonsin och briljerar med fantastiska texturer och vackra effekter. Rare har även ändrat en del i spelet och trots att jag redan klarat Nintendo 64-versionen spelar jag med glädje om Xbox-versionen. Alla de många karaktärer man möter i spelet har röster och dessa är oftast mycket väl utförda på ett excentriskt och humoristiskt sätt. Musiken är inget man lägger på minnet men den passar bra för stunden.

Conker Live and Reloaded börjar lite segt men genom spelets gång händer det en hel del. Spelet driver med filmer som till exempel Hajen, Matrix, Rädda Menige Ryan och Terminator. Under spelets gång kommer man att få skjuta med hagelgevär, rida på högafflar, muta vesslor, simma i kloaker, kissa på brinnande monster, surfa på lava och kasta toalettpapper i munnen på ett stort operasjungande monster gjort av bajs. Själva spelkänslan är inte längre så nyskapande som den var i originalutgåvan av spelet men det har fortfarande inte släppts några andra spel i den här stilen.

I Conker Live and Reloaded ingår som sagt även ett flerspelarläge som går att spela ensam, tillsammans med en kompis, emot upp till tre stycken samtidigt eller över Xbox Live. I det läget finns det flera olika karaktärer att välja bland med olika speciella kunskaper och vapen. Det finns även många olika banor att välja bland samt ett antal mark- och flygfordon. Detta flerspelarläge har en hel del innehåll och är mycket mer komplicerat än vad det ser ut. För mig känns det som det är lite för avancerat för sitt eget bästa men det är bra att det finns djup för dem som är intresserade.

Conker Live and Reloaded är ett enormt snyggt, varierat, fantasifullt och underhållande spel som passar bäst för vuxna barn och barnsliga vuxna. Det är fyllt av en lite galen humor som du nog måste tycka om för att verkligen kunna uppskatta det. Om denna humor faller dig i smaken så väntar det bästa plattformsspelet till Xbox och ett tillhörande ytterst välgjort flerspelarläge.