Visste du att...

Sverige står för 20 procent av Steams försäljning under 2025

Sverige dominerar

Bilden nedanför har dykt upp här och där de senaste dagarna och det är ganska självklart när det är imponerande att vårat avlånga land kan stå för en så stor del av den globala spelförsäljningen på världens största spelbutik online.

Läs hela artikeln här.

En summering av läsningen via länken ovan om vad som varit bränslet för svenska spelbranschen (pengar), men vad som har gjort att den svenska spellågan (kompetens) fortsatt brinna nedan.

Sveriges spelindustri har gått från aggressiv börsdriven konsolidering till ett fokus på effektivitet och kassaflöde efter ränteuppgången. Medan holdingbolagens förvärvsmodell bromsade in fortsatte de kreativa studiorna att leverera globala succéer. Slutsatsen är tydlig: kapitalstrukturer kommer och går, men Sveriges långsiktiga styrka ligger i teknisk kompetens, designkultur och förmågan att skapa internationella hits.

Som sagt. Det är imponerande hur starkt Sverige är i spelvärlden och trots det har spelföretagen svårt att tas på allvar av många på hemmaplan. Bara en sådan sak som att vilken artist, konstnär, skådis som helst får sitta i morgonsoffan och prata om sin kommande produkt, medan spelutvecklare inte får göra det då det är reklam. För artistens skiva är inte en kommersiell produkt? Konstnärens alster och skådisens film är det inte heller? Sveriges syn på spelbranschen är skev.