Battlefield 6 får rekordstart efter betasuccé
Efter en rekordstor öppen beta i augusti har Battlefield 6 fått den starkaste lanseringen i seriens historia. Under de tre första dagarna såldes över sju miljoner exemplar, vilket gör spelet till det mest framgångsrika Battlefield-spelet vid lansering.
Imponerande siffror
Totalt spelades över 172 miljoner matcher online under premiärhelgen och spelet nådde samtidigt den högsta siffran för samtidiga spelare i seriens historia. På streamingtjänster samlades över 15 miljoner tittade timmar bara under samma tid.
”Battlefield 6 har skapats tillsammans med våra fans. Från de första idéerna till den öppna betan har spelarnas feedback varit avgörande. Vi har haft ett gemensamt mål – att skapa den bästa Battlefield-upplevelsen hittills. Och det här är bara början.” sade Byron Beede, general manager för Battlefield.
En ny generation av Battlefield
Battlefield 6 erbjuder både nya och klassiska element. Förutom ett nyskapande enspelarläge innehåller spelet flera nya flerspelarlägen och förbättringar som syftar till att skapa ett mer dynamiskt sandlådeliknande stridssystem. Även läget Portal gör comeback, där spelare kan skapa egna scenarier och spelupplevelser – något som redan har lett till kreativa tolkningar från communityn.
Säsong 1 startar snart
Lanseringen markerar början på en större satsning mot ett mer sammanhängande Battlefield-universum. Den första säsongen, med titeln Rogue Ops, släpps den 28 oktober. Den introducerar den nya kartan Blackwell Fields, designad för intensiva strider, samt ett nytt 4 mot 4-läge. Utvecklarna planerar att fortsätta släppa nytt innehåll regelbundet, med ytterligare två faser av säsong 1 senare i år.