Vi spenderade bara två dagar av de fyra på PAX West och i skrivande stund sitter vi på en flygplats och väntar på flyget som tar oss hem till Sverige. Läs om dag ett här.
PAX West är som alltid en spännande mässa, men lokalerna är lite besvärliga och jobbar emot besökarna. Flera våningar, konstiga vägar för att ta sig mellan dem och lite förvirrande upplägg för den stora hallen. Det gör att det blir grupperingar på innehållet och på till exempel våning sex finns primärt mindre spel som kanske inte drar till sig publiken och får ingen hjälp av jättarna som är en våning ner. På PAX East delar alla utställare samma lokal och då spiller det lättare över till de mindre utställarna. Men nog om lokalerna.
Spelen som visades var många och de var generellt av hög klass. Svenska inslag var Yoku’s Island Express, Aer, Warhammer Vermintide, Biomutant och säkert några till som är glömda i denna stund.
Det man kunde se en tydlig trend av i jämförelse med förra årets mässa, var att även de små utställarna hade rätt avancerade montrar. Det krävdes att man gick till våning sex i det högra hörnet för att få loppiskänslan, eller i Mega Indie booths hörna. Annars hade även de mindre slagit på trumman och hade relativt avancerade monterbyggen. Om det här är bra eller dåligt kan man fundera på. Det bra är ju att det blir snyggare, men det dåliga är att tröskeln för de mindre utvecklarna kanske blir för hög. Igen vill väl medvetet åka till en mässa och ha en ful monter? Priset på en lite häftigare variant kontra en rollup är nog ganska hög.
Nedan lite bilder från primärt våning sex.