Visste du att...

Intervju med GTFO-utvecklarna 10 Chambers

gtfo

Intervju med 10 Chambers om GTFO

Vi har pratat med Ulf Andersson, grundare av 10 Chambers Collective, som nu är aktuella med spelet GTFO.

Vi har känt Ulf länge, allt sedan han och hans bror drev den före detta spelstudion GRIN, vilka var ansvariga för bland annat Bionic Commando, Ghost Recon: Advanced Warfighter och Ballistics. Han är dock mest känd som speldesignern bakom den mycket framgångsrika Payday-serien. Men nu är det GTFO som gäller.

gtfo 10 chambers ulf andersson
Vänster till höger. Bakre raden; Hjalmar, Oscar, Anders, Ludvig, Simon. Främre raden; Svante och Ulf.

Vilka är 10 Chambers Collective?
Vi är en oberoende spelstudio och med det menar vi att vi både utvecklar och släpper våra spel själva. Det är i alla fall vår ambition.

2015 satte vi igång och består nu av totalt nio personer – namnet till trots. Flera är gamla vänner från tiden då jag var med och grundade Overkill där vi tillsammans skapade vi Payday-serien. Även om vi är få har vi många år av sammanlagd professionell erfarenhet. På listan över spel någon av oss varit involverad i hittar du tidigare nämnda Payday men även spel som Just Cause 3, Battlefield 3 och Ghost Recon: Advanced Warfighter.

Sedan starten av 10 Chambers har vi arbetat på GTFO, som är ett coop-fps ämnat för spelare som saknat ett spel där man måste samarbeta på riktigt och som inte håller dig i handen från början till slut.

Berätta mer om GTFO. Varför blev just detta er debuttitel?
Den främsta fördelen med att vi nu är oberoende är att vi kan bestämma exakt vilket spel vi vill göra. Vi är inte påverkade av utgivare, styrelser och marknadsundersökningar. GTFO är spelet vi själva har saknat. Ett mörkt, skräckfyllt FPS för upp till fyra spelare, med hårda krav på samarbete. I och med att vi är oberoende kan vi göra ett spel som riktar in sig på en rätt smal klick av hardcore gamers. Vi brukar säga att GTFO blir vårt kärleksbrev till denna skara.

GTFO låter som en förkortning, vad står det för?
ABBA står inte för något och det gick ju bra för dem.

(red anm. ABBA står får Agnetha, Björn, Benny, Anni-Frid – och de splittrades)

gtfo 10 chambers
Tre skärmbilder från E3-demot.

The Complex har vi förstått är själva underjorden där det mestadels verkar utspela sig i GTFO. I första trailern ser man hur karaktärerna åker ner i en avgrund med en hiss. Hur har de hamnat där?
Vi vill ärligt talat inte avslöja för mycket om storyn utan tycker det finns en charm i att spelarna själva får nysta upp den när de spelar GTFO. Spelet utspelar sig mycket riktigt nere i The Complex, dit man får access via en hiss för att hitta och hämta upp olika typer av föremål. Uppdragen utförs på order av någon eller några som kallar sig för The Warden, vilka använder komplexet som en form av arbetsläger. Vad är det för monster där nere, och vad är egentligen The Wardens agenda? Varför sitter du i fängelse? Detta är några av GTFO:s mysterier.

På vilket sätt blir GTFO ett hardcore-spel? Vad skiljer det mot alla andra förstapersons-coop-spel som finns därute redan nu?
Vi kallar GTFO:s coop mekanik för hardcore då den ställer så pass höga krav på kommunikation och koordination – det är samarbete på riktigt. Vår åsikt är att många spel som idag kallar sig “coop” egentligen inte kräver särskilt mycket samarbete: Man spelar sida vid sida men inte som en enhet. En mer erfaren spelare kan bära tre oerfarna igenom en bana, exempelvis. Det skulle aldrig fungera i GTFO. Här överlever man enbart genom samarbete. Det kan vara allt från att en av dina vänner måste stå på en annan del av banan för att hacka en dator som fjärröppnar en dörr där du står, till att ni smyger er igenom ett rum och koordinerat eliminerar fiender i dvala, innan de vaknar till. Allt kräver att ni är sammansvetsade och kommunicerar. Spelets slogan gör detta väldigt tydligt: Work Together or Die Together.

Kommer spelet ha ett single player-läge?
Rent teoretiskt kan du spela själv, men det är starkt rekommenderat att man spelar med åtminstone en kamrat, ännu hellre två och allra helst tre.

Kommer GTFO enbart till PC, eller är även konsolversioner planerade?
Vi är ett litet team och måste fokusera våra resurser på att göra spelet så bra vi bara kan på en plattform först. Just nu är det enbart PC men är den versionen framgångsrik nog vill vi gärna släppa GTFO på konsoler också.

Ni premiärvisade spelet på E3-mässan i Los Angeles i juni och fick dessutom några utmärkelser. Det här måste både vara kul och få er att känna att ni tänkt rätt?
Vår resa till E3 var otroligt lyckad och gick över förväntan – och ja, mottagandet där bekräftar att vi är något på spåren. GTFO är på väg att bli något stort. Vi visade bara spelet för speciellt inbjudna journalister bakom stängda dörrar – allmänheten hade inte tillgång till vårt bås – och trots det så blev det bra buzz kring spelet. Vi fick ett antal utmärkelser och nomineringar vilket förstås var mäktigt. Vi trodde på spelet innan, nu tror vi bara ännu mer på det!

Sist men inte minst: När släpps GTFO?
Vi har sagt under 2018. I nuläget kan vi tyvärr inte vara mer specifika än så. Spelets Steam-sida är redan uppe och där kan du lägga till spelet på din önskelista. För de som är intresserade av att få information under själva utvecklingen har vi skapat ett Ambassadörsprogram som man kan anmäla sig till via hemsidan. Till dem skickar vi en del tidigt eller rentav exklusivt material om utvecklingsprocessen.

Gamespot spelar GTFO på E3.

Lämna ett svar