Åldersgräns: 3 år

Datum: 2007-03-15

Genre: Action

Antal spelare: 4

Text: Gunner

Tiger Woods har aldrig var mer levande än så här - golf gör sig bra på Nintendo Wii.
Wii Sports har visat vägen för sportspel till Nintendo Wii. Alla de spel som finns med i Wii Sports skrapar bara på ytan av hur ett sportspel kan vara på konsolen och demonstrerar hur kontrollen fungerar. Därför ser jag som många andra fram mot de kända sportspelens intåg på konsolen. Det första jag kommit i kontakt med är Tiger Woods PGA Tour 07 och även om inte golf är min favoritgenre väntade jag inte länge innan jag placerade skivan i min Wii.

Självklart börjar spelet – efter lite val och skapande av karaktär med mera – med instruktioner för hur man spelar. Det är ganska självklara saker så som svingen och annat. Men även några mer matnyttiga om hur man ser över var bollen bör landa och så vidare.

Att spela är aktivt och kul, det är själva grunden med Wii-kontrollen och det funkar jättebra med golf. Även om det inte alltid är exakta resultat som registreras då det kan hända att karaktären slår iväg bollen när man är mitt inne i sin backsving. I det stora hela fungerar kontrollen bra och jag föredrar den mot till exempel att snurra den analoga. Den känner av hur man håller kontrollen och bollen går åt det hållet man råkar vrida den. Hur hårt man slår beror på kraften man svingar sin Wii-kontroll och hur långt bak man får klubban. Närspelet är också löst på ett trevligt sätt. Jag kan bli så förbannad att jag vill kasta ut en del golfspel genom fönstret. Här har inte sådan irritation framkommit – hittills.

Som med alla andra Wii-spel är det fysiskt spelande som gäller och efter en runda blev i alla fall jag lite mör i kroppen. Vem vet, kanske jag blir ett fysiskt fenomen av allt Wii-spelande?

Gillar du golf är Tiger Woods alltid ett bra val. Grafiken i Wii-spelet är inte den hetaste, men det är spelsättet som är den viktigaste ingrediensen än så länge. När fler spel kommer och kontrollen inte räcker som enda argument kommer förmodligen grafiken att bli en viktigare faktor. Nu räcker det här för att motivera till ett köp – för det är kul att spela golf med en Wii-kontroll.
Betyg: 3 - Bra

Läsarnas betyg

Läsarkommentarer