Åldersgräns: 3 år

Datum: 2006-05-20

Genre: Plattform

Antal spelare: 1

Text: Lictor

Super Mario World har äntligen fått en regelrätt uppföljare.
Nintendo DS får ofta – med rätta – beröm för sina unika och innovativa spel. Men det finns också en hel del riktigt bra spel som skulle ha kunnat göras på vilken konsoll som helst. New Super Mario Bros är ett sådant. I vanlig ordning blir den extra tryckkänsliga skärmen mest ett gimmickartat bihang i sådana fall men det känns ovidkommande när Nintendo gör vad de gör bäst – plattformsmagi.

Nintendo plockar friskt från sina tidigare Mario-spel. Som spelets titel kan antyda är mycket av designen hämtat från det ursprungliga Super Mario Bros enda ner till den klassiska flaggstången vid slutet av banan. Super Mario Bros 3 och Super Mario World bidrar med fiender och miljöer. Från Mario 64 kommer slutligen stora delar av Marios rörelsemönster. Borta är snurrhopp och flygkappor, istället får man hålla till godo med manövrar lånade från de tredimensionella äventyren såsom vägghopp och trippelhopp. Vad det gäller nyheter så utmärker sig framförallt megasvampen vilken förvandlar Mario till en jätte som med lätthet trampar ner såväl fiender som delar av banan. Inte helt olikt en Starman med andra ord, men mer tillfredsställande.

Apropå nyheter så finns det äntligen ett riktigt tvåspelarläge. Men det låter roligare än det faktiskt är. Det är inte tal om att spela igenom hela spelet tillsammans utan bara en kort bana finns tillgänglig. Men vad gör det när man kan ha så kul på egen hand? Kontrollen är så klockren som nästan bara Nintendo kan göra den och det är en fröjd att återigen få användiga sina gamla färdigheter för att rusa genom svampriket. Trots nostalgichocken står inte New Super Mario Bros bara och trampar vatten. Banorna är fulla av massa nya klurigheter som tvingar en att reagera kvickt eller utstå förnedringen att förlora ett liv. Grafiken är en nära nog perfekt blandning av tekniker. Alla rörliga objekt är så fint och mjukt animerade som de bara kan vara i 3D medan bakgrunderna är klassisk stilren 2D. Allt ackompanjerat av nykomponerade men ändå på något sätt välbekanta melodier signerade Koji Kondo.

Letar vi nackdelar är det urkorkade sparsystemet det första man kommer att tänka på. För att få spara måste man först klara en borg eller leta reda på ett dolt svamphus. Redan här hytter vi argt med näven, bärbara spel bör och skall vara lätta att plocka upp och avsluta. Den här slentrianmissen förbleknar dock i jämförelse med nästa dumhet – det går bara att spara första gången man klarar sagda borg respektive svamphus. Med andra ord finns det ett begränsat antal spartillfällen. Vill man bara leta hemliga utgångar eller samla extraliv ligger man pyrt till, man får verkligen se till att hushålla med sparställen. Men har man överseende med detta finns det faktiskt inte mycket att klaga på. Kunde det vart lite svårare och lite längre? För all del, men det förhindrar inte att New Super Mario Bros är det bästa traditionella plattformsspelet på över ett decennium. Super Mario World har äntligen fått en regelrätt uppföljare.
Betyg: 5 - Perfektion

Läsarnas betyg

Läsarkommentarer

Lictor
21 maj 06 kl. 13:59
Jo, man får ju tacka gudarna att det i alla fall går att spara när man vill efter första omspelningen. Men min plan att klara varje värld perfekt innan jag gick vidare till nästa gick på ett bakslag.

En vanlig quick save som raderas när man laddar den (som i Mario Advance-serien) hade räckt föredömligt, men nej då.
Burbruee
21 maj 06 kl. 13:11
Efter man har varvat spelet en gång så kan man faktiskt spara när som helst.
Det är bara att trycka på Start och så finns det som ett alternativ där.
Och första gången man kör igenom spelet så är de utsatta sparstationerna tillräckliga så att det räcker och blir över.
Men jag håller med, det är ett urkorkat system.
Lictor
20 maj 06 kl. 12:37
Jo, jag är förvånad över att jag inte läst något om det i tidigare recensioner. Spelar man bara rakt upp och ner är det ju ingen stor sak eftersom man kommer till slott med jämna mellanrum, men ska man som sagt försöka ta sig till gömda världar och sånt genom att spela om gamla banor blir det bra mycket stökigare.

En DS borde du definitivt skaffa (Phoenix Wright!), men vänta till DS Lite kommer till Sverige om en dryg månad. Den är bättre.
MrMyxo
20 maj 06 kl. 12:33