Den här sidan är anpassad för browsers med ordentligt CSS-stöd. Uppgradera din browser.
Inloggade: 0

Super Monkey Ball Jr.

Utgivare: Sega

Åldersgräns: 3 år

Datum: 2004-10-22

Genre: Pussel

Antal spelare: 1

Text: VillaS

Monkey Ball är poppis på Gamecube - nu kommer det även till Gameboy Advance.

När Gamecube släpptes i Sverige var det ett av premiärspelen som stod ut från de övriga. Ett spel som anammades av många och som handlade om något så underligt som rullande bollar bebodda av apor. Spelets namn var Super Monkey Ball och nu har det hittat till Gameboy Advance.

För de som inte tidigare kommit i kontakt med Super Monkey Ball kan sägas att spelet är ett pusselspel där en boll med en apa inuti spelar huvudrollen. Denna boll ska sedan rullas fram genom diverse banor. Kruxet är att det egentligen inte är själva apan man styr utan snarare banan den rullar på. Hela upplägget är i själva verket ganska likt det klassiska bordsspelet Labyrint där man ska rulla en kula genom en labyrint utan att falla ner i något hål. Skillnaden är att banorna i Super Monkey Ball är mycket mer fantasirika med hissar, roterande plattor och mycket mer.

Själva spelet är uppdelat i två avdelningar: det normala spelläget och minispel. I det normala spelläget finns det sextio banor uppdelade på tre olika svårighetsgrader. Här gäller det att rulla bollen med apan genom en bana från start till mål samtidigt som man samlar på sig bananer som ligger utspridda här och där. Genom det normala spelläget tjänar man sedan ihop poäng som kan användas för att bland annat låsa upp de olika minispelen. De olika minispelen varierar kraftigt i form och underhållningsgrad men gemensamt för de flesta är att de har ett flerspelarläge inlagt. Min personliga favorit av minispelen blev ganska snabbt ”Monkey Bowling” där man som namnet antyder spelar bowling med apbollarna. Dock finns det även flera andra roliga minispel där man bland annat kan spela golf eller där man med hjälp av en jättelik boxhandske ska knuffa ner rivaliserande apbollar från en platå. Minispelen är ett riktigt trevligt inslag och för min del tycker jag att minispelen faktiskt är roligare än själva huvuddelen.

Den uppmärksamme har troligtvis redan lagt märke till att spelet har fått en liten tilläggstitel i form av de två bokstäverna J och R. Som vanligt betyder dessa två tillsammans Junior och det sammanfattar ganska väl vad som skiljer spelet från Gamecube-versionen. Allting i Super Monkey Ball Junior är lite klenare än hos storebrodern. Grafiken är inte lika skarp, musiken låter inte riktigt lika bra och spelkontrollen är inte lika exakt. Därmed inte sagt att spelet är dåligt. Grafiken är av tredimensionellt slag och imponerar storligen, trots att kanterna inte är de skarpaste. Spelkontrollen är däremot en av spelets största missar. Då GBA till skillnad från Gamecube saknar en analog styrspak måste styrningen ske med hjälp av det digitala styrkorset och några knappar, och det är inte det lättaste. Speciellt inte när kameran flänger omkring som en duva på ecstasy och alltid tycks välja det sämsta möjliga stället att filma från.

Egentligen är Super Monkey Ball Jr. inget dåligt spel. I synnerhet minispelen är mycket bra och att slå sitt gamla rekord i bowling eller golf är stundtals riktigt kul. Dock uppvägs detta av normallägets usla kamera och halvdåliga spelkontroll som förstör en i annars trevlig upplevelse. Super Monkey Ball höjdes till skyarna när det kom till Gamecube – det kommer inte GBA-versionen att göras.

Betyg: 3 - Bra

Läsarnas betyg

Läsarkommentarer

Recensionen har ännu ej kommenterats.

Logga in för att kunna kunna skriva en kommentar.

Snabbkoll