6.5

Phalanx

Text: SuperIke

Phalanx är ett spel av den mera klassiska skolan. Du styr ett rymdskepp som ska navigera genom trånga banor till bredden fyllda med fiender. Man ser sitt skepp från sidan och skärmen scrollar för det mesta rakt åt sidan men ibland har man skojat till det lite och scrollar snett uppåt eller ibland till och med rakt uppåt – mäktigt, eller hur? Så konceptet känns lätt igen. Tycker du dessutom att namnet låter bekant så beror det på att spelet är återanvänt från Super Nintendo, liksom många andra spel till Gameboy Advance.

Lite kuriosa för de som gillar Phalanx är att en bantad version av Phalanx finns att spela som ett minispel i Playstation spelet Zero Divide.

Någon story är det inte tal om utan det är enbart fingerfärdighet som räknas. Shoot’em ups som genren populärt kallas har tidigare varit den kanske populäraste men som i dagens 3D hysteri har kommit lite i skymundan och det märks att tiden är på väg att springa ifrån Phalanx. Det som var häftigt och snyggt när spelet släpptes till Super Nintendo känns idag trött och uttjatat. Grafiken är för det mesta ganska enkel med till exempel bara vita bollar som explosioner. Vissa pixlar sitter förstås där de ska men på det stora hela kan man förvänta sig mer, tycker jag.

Trots att Phalanx är en ganska rak portning av Super Nintendo versionen så skiljer sig spelet lite från originalet. Tillägget av tre så kallade Smart-Bombs, som rensar skärmen på fiender gör livet lite lättare för spelaren. Och dessa Smart-Bombs behövs för det är ofta väldigt mycket fiender samtidigt som alla skjuter så mycket de bara orkar så skärmen närmast blinkar ibland av allt som händer. Så action har det inte sparats på.

Självklart samlar man också på sig uppgraderingar i olika former, bättre skott och sköldar. En sak som är bra med spelet är att även om man skadas fyra gånger, och därmed mister ett liv så mister man inte alla sina uppgraderingar. Det är mycket skönt för annars tycker jag att man ofta överväger att ge upp bara man förlorar ett liv eftersom det blir för svårt om man måste hitta alla uppgraderingar igen – tänk R-Type.

En sak som jag saknar är möjligheten att kunna koppla ihop och spela med varandra för att besegra fienden. Det är ett beprövat koncept som kan göra det hela lite roligare. Tänk bara på hur det begav sig ute i arkadhallarna förr i tiden. För lite roligare kan det allt bli. Kanske hade det varit bättre att lämna Phalanx därhän skapa nya mer engagerade, och kanske till och med nyskrivet äventyr för oss konsumenter att lägga pengarna på.