Den här sidan är anpassad för browsers med ordentligt CSS-stöd. Uppgradera din browser.
quickMenu
[Forum]
[Senaste]
[Sök i forum]
[Hype.se]
[Logga in]
TV-spel
Forum
/
TV-spel
/
Ljudet i spel
1
« Föregående
Visar inlägg 1-8 av 8
Nästa »
Ljudet i spel
Karmalicious
Det uppkom ett märkligt sidospår på spel.feber.se när Capcom meddelade att de var tvunga att stryka content från Lost Planet 2 för att de vägrade att lägga spelet på två skivor. Det handlade om ljud.
De som spelat PS3 har säkert märkt på sin förstärkare att flera spel använder sig av okomprimerat ljud. Frågan är, är det någon som öht märkt detta eller märkt att ljudet skulle vara bättre än något annat spel?
Jag tillhör ju kategorin människor som tror att vi upptäcker sådär lagom mycket och gärna vill tro att vi egentligen är utrustade med både supersyn och superhörsel men vid alla tester märker att vi inte märker skillnad på mediokert och cutting edge. Men det känns bra att ha top of the line.
Jag har ännu inte läst en enda recension av spel där man pratat om ljudet i annat än generella termer. Är ljudet bra eller dåligt? Är musiken passande. Aldrig att musiken känns grumlig och mellanregistret lite tunt. Är detta för att man egentligen aldrig riktigt funderat på ljudet utan bara accepterat det som det är medan man fokuserat på grafiken in i minsta detalj (kommer ihåg jämförelsen Madden 09 om strukturen på spelartröjorna).
Vad säger ni? Har ni ett ljudsystem som matchar era konsoler eller? Hör ni skillnad i kvalitén spel mellan? Jag hör skillnad på när någon spelar upp Spotify och schysst komprimerad musik, men inte annars. Jag kan inte direkt säga att jag någonsin läst att MGS4 har det bästa ljudet någonsin trots att det är det som tar plats i det spelet, och tvingade oss att installera det bit för bit.
Discuss!
Sanity calms, but madness is more interesting.
2010-02-19 kl 23:29
WinHo
Tilläggas till detta kan att DTS-labs själva gjorde ett blindtest med vanliga människor och superljudnördar.
Inte helt överraskande var det nästan ingen som kunde höra någon större skillnad mellan de nya ljudformaten och de vi haft ett tag nu. Inte heller hörde de någon större skillnad på okomprimerat och det vi kallar för "normalkomprimerat" ljud.
För att höra detta så måste man nog sitta på utrustning i 60-100 000kr-klassen och dessutom ha ett väldigt invant öra. Jag har rätt ok ljudutrustning och jag hör ingen större skillnad på mina PS3-spel och mina X0-spel. Däremot så är det ju så att vissa spel har bättre ljud än andra, men det gäller ju båda plattformarna.
2010-02-20 kl 12:58
Ambassador
Hur menar du Karma? Antar att du kör HDMI till förstärkaren? För isf finns det ju ingen anledning att koda ljudet till t.ex. Dolby Digital. Vet inte vad Sony kör för principer när/var/hur de gör med kodning men som sagt via HDMI kan de ju lika gärna trycka ur det direkt som PCM. Har du jämfört mellan HDMI/SPDIF med samma spel? Men allt detta säger ju ingenting om vilken kvalité ljudfilerna har. Jag vet inte hur mycket av ljudmixningen och ljudet överlag belastar konsolernas CPU. Är ju sällan några rejälare ljudchip, även om det finns undantag som allt annat här i världen. Jag tänker mig att de flesta utvecklare har svårt att rättfärdiga att de ska avvara mycket CPU till stora, "orörda" ljudklipp.
Inspelade ljud från 50-talet används i dagens filmproduktioner via olika typer av ljudkataloger och de kan ju vara totalt sabbade när de läggs in som ett visst format och tas ut som andra osv. Och vad jag egentligen tänkte komma till är frågan om det var en bra mic de använde vid inspelningen osv. Men visst, dessa klipp som jag refererar till här har ju oftast inte framträdande roller så att säga, iaf inte i nya Hollywood-produktioner, men ni hajjar vad jag menar iaf, budgeten för ljudet hos en spelutvecklare brukar ju oftast vara bara ett par snubbar, en för effekter och en för musiken.
För övrigt tycker jag att MGS4 lät riktigt bra. Men det kan också ha varit pga att jag läst en del om att ljudet hade fått stor plats i produktionen och därav gav jag det större utrymme rent mentalt, alternativt att det var snyggt producerat i introt etc, som du är inne på...
2010-02-20 kl 16:19
Ambassador
Min egna teori kring de nya HD-ljudformaten är att det är få produktioner där de tar fasta på vilken nivå på kvalité de kan trycka ur skivorna. En av de coolaste ljudupplevelserna enligt mig är Phantom of the Opera på Blu-ray, men där kör de med vanliga Dolby Digital och inget HD (finns hittills ingen version av Phantom of the Opera med HD-ljud). Många människor blir lyriska över DTS men jag har sällan lyft ett ögonbryn (öronbryn?
) när jag kört DVD:s med DTS jämfört med Dolby Digital. Vad många ej heller känner till är att Dolby Digital tillåter ljudläggarna/mixarna att själva distribuera de 640 kbits:en (alternativt 480 kbits) eller vad det nu är i vilka kanaler de vill, medan DTS är låst till 750 kbs någonting delat på antal kanaler (full DTS på 1,5 mbits finns det ju bara en enda DVD-release som har). Så i fallet Phantom of the Opera har de då rimligen haft skillade snubbar (kvinnor också säkert
) som arbetat med ljudet. Så visst, de gamla formaten kan i kanske många fall mäta sig med HD-formaten.
En annan ljudupplevelse är Ratatouille's PCM-spår (Blu-ray) som stundvis sitter som världens skönaste slag i magen liksom, och där är ju exakt alla ljud vad som kallas för tramp (ljud inspelade i efterhand, egentligen alltid i en riktigt studio) så där har de ju otroligt kontrollerade miljöer för inspelning.
För den som vill dyka in på mer om ljud kan jag tipsa om snubben bakom den här labeln:
www.aixrecords.com/
. Han kör tydligen med riktigt, riktigt schyssta mic:ar och miljöer när han spelar in samt släpper på bra format som t.ex. Audio-DVD etc. Men de han har tillgång till / tar sig tillgång till är det väl få spelutvecklare som är beredda att motsvara.
För den som blir fundersam: dessa inlägg är framförallt för att ge perspektiv till de (få) besökare av Hype som checkar tråden.
2010-02-20 kl 16:48
Ambassador
Jo en sista sak, för stunden iaf antar jag, jag skulle inte bli ett dugg överraskad om de allra flesta spelproducenter multibandskomprimerar skiten ur spelen för att de ska låta någonting över huvud taget i 90% av deras kunders setups, dvs TV-apparaternas grymma högtalare eller motsvarande. Hur livfullt ljud som helst för oss med ljudintresse...
2010-02-20 kl 17:08
Karmalicious
Intressant inlägg Amba. (Y)
Det är betydligt mer invecklat än man tror helt enkelt, men antagligen så är det inte frågan om det är PCM eller DTS man kör ut.
Sanity calms, but madness is more interesting.
2010-02-21 kl 15:46
Ambassador
Hm... tog jag död på diskussionen nu?
2010-02-21 kl 18:24
WinHo
Näe, den lever!
Jag är ganska intresserad av allt vad ljud och hembio heter. Är fortfaranade i chocktillstånd över att karma inte ens har fixat sin setup ordentligt: Allt står i en röra
Sist jag var där gjorde jag ett ryck och lyfte i alla fall ur högtalarna ur skumplasten de kom i.
Självklart är det väl att föredra ett PCM-spår helt okomprimerat när man väl kan få det. Problemet som många har är väl som sagt att det tar lite plats. Jag tror att man försöker lägga med de format som de flesta kan spela upp. Har man inte en schysst decoder i sin stärk så blir det ju aldrig bra ändå. Sen vet jag inte hur det är, men visst kan väl x0 och ps3 själva koda av dd, och dts?
Jag ser det som en bonus att ps3:an ibland lägger med olika mixningar av ljudet, som i uncharted tex. Där kan man välja hejvilt mellan dd, dts, pcm m.m. Visst är det nice, men tror som sagt att det är få som faktiskt är där och pillar, och som dessutom hör omedelbar skillnad.
Men om platsen finns, vilket den gör på en bluray, så varför inte lägga med det?
Det är som Amba skriver, mycket mer intressant hur ljudet är producerat. Om de inte vet vad de pysslar med så spelar det ingen roll hur många bokstavskombinationer du drar till med. Det kommer låta skit i alla fall.
Personligen tyckte jag ljudet i Dead Space var bland det bästa jag hört, spelmässigt. Det var sjukt stämningshöjande att höra små skrap och missljud i alla högtalare hela tiden, och placeringen var nästan alltid spot on. Det var så bra, att jag inte ens spelade klart spelet pga risk för hjärtsvikt. Hade ljudet varit kass hade det inte alls varit samma upplevelse.
Ett annat spel som gör detta bra är MW2 i multiplayer. Du har en klar fördel med ett 5.1 (7.1 osv)-system där du hör varifrån andra spelare kommer, och varifrån de skjuter.
2010-02-21 kl 19:03
« Föregående
Visar inlägg 1-8 av 8
Nästa »
1
Skriv ett inlägg
Du måste vara inloggad för att kunna skriva ett inlägg. Logga in
här
.
Annonser!